Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kertoo, että tiimillä olemassa vaihtoehtoja, joiden avulla se voi selvitä F1-kauden loppuun asti ilman rangaistusta tarkoittavia moottoriremontteja.
Mercedes on joutunut selkä seinää vasten, kun sen pahin kilpailija Red Bull onnistui vaihtamaan maailmanmestaruudesta taistelevalle Max Verstappenille uuden voimayksikön Venäjän F1-kisaan.
Verstappen ei kokenut moottorirangaistuksesta isoakaan pistemenetystä noustuaan hänniltä kakkoseksi sateessa maalin ajetussa kisassa . Nyt Mercedeksen pitää ratkaista, miten se onnistuu tekemään saman Lewis Hamiltonin kanssa.
Hamiltonilla on jäljellä kaksi voimayksikköä, jotka molemmat ovat jo olleet käytössä tällä kaudella. Uusien osien vaihtaminen pakottaisi Mercedeksen rangaistuksiin. Sen sijaan Valtteri Bottaksen moottoriosat ovat kuskin itsensä mukaan vähissä, kun kautta on jäljellä vielä seitsemän kisaa.
Wolffin mukaan tilanne ei kuitenkaan ole niin synkkä, miltä äkkiseltään vaikuttaisi.
– Emme ole tehneet moottorivaihtoja vain varotoimenpiteenä siksi, että haluaisimme kerätä niitä varastoon, Wolff selvittää GP Fans -sivuston mukaan.
– Olemme nimittäin halunneet ymmärtää moottorin suorituskykyä, ja se on tuonut meille vähän kysymysmerkkejä.
Wolffin mukaan Mercedes arvioi moottoriensa tilannetta kisa kerrallaan. Lewis Hamiltonin voimayksikkö saattaa silti vaihtua uuteen jo tulevan viikonlopun Turkin GP:ssä, mikä tietäisi MM-kärkimiehelle lähtöruuturangaistusta.
Samalla tehdään myös työtä tulevia kausia varten, sillä F1-moottorien kehitys on jäädytetty ensi kaudesta vuoteen 2025 asti.
– Siksi meillä on tässä muutamia palloja ilmassa, Wolff sanoo.
– Meidän täytyy löytää oikea balanssi siinä, että paikannamme voimayksiköstä kaikki peikot – ei vain tämän vuoden vaan myös ensi vuoden moottorin takia.