Formula ykkösten kilpailullisista asioista vastaava johtaja Ross Brawn ilmoittaa, ettei ehdotus kahden päivän kisaviikonlopuista tule toteutumaan.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Belgian GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Formula ykkösiin ehdotetaan useita uudistuksia kisaviikonloppujen viihdearvon parantamiseksi. Pitkään vireillä ollut ehdotus kisaviikonloppujen lyhentämisestä nykyisen kolmen päivän sijasta kahteen päivään ei kuitenkaan ole saanut kannatusta.
– On tiedossamme, että tarvitsemme kolmen päivän tapahtumia, koska radat ja tv-yhtiöt haluavat fanien olevan sidoksissa pidemmän aikaa, Brawn perusteli mediatilaisuudessa.
Brawn painottaa suunnittelevansa työnantajansa, F1:n kaupallisen omistajan Liberty Median kanssa, mallia, joka palvelisi faneja ja talleja parhaiten.
– Kaikki ajatukset kahden päivän kisaviikonlopuista on siirretty tulevaisuuteen. Se jättää meille kysymyksen, miten voisimme parhaiten palvella faneja, jotka ovat paikan päällä radalla tai tv:tä katsomassa sekä myös tiimejä, jotka ovat kilpailemassa.
Muutoksia saattaakin tulla kuljettajien pisteytykseen. Myös aika-ajojen haastetta halutaan parantaa.
– Etsimme formaattia aika-ajoihin sekä pistejärjestelmään. Olemme tiimien ja FIA:n kanssa tiiviissä keskusteluissa, kuinka noita asioita voitaisiin parantaa, Brawn kertoo.
Pisteitä voitaisiin jakaa 15 parhaalle. Silloin kilvanajoa nähtäisiin enemmän häntäpäässäkin.
– Olemme saaneet faneilta palautetta. Kymmenennen tilan jälkeen kukaan ei aja mistään kilpaa ja tiimit näyttävät säästävän autojensa voimayksiköitä, vaihdelaatikoita ja kaikkea muutakin. Tiimit näkevät asiat eri kantilta ja itse olen samalla kannalla, mutta fanit näkevät asiat eri tavalla. Joten puhumme siis siitä, voitaisiinko pisteitä antaa 15 parhaalle, Brawn kertoo.
Aika-ajoihin tarvitaan Brawnin mielestä lisäjännitystä.
– Kun ajetaan vain yksi kisa, halutaan aika-ajon sisältävän parasta mahdollista taistelua, jotta voitaisiin nähdä, kuka on nopein. Mutta kun aika-ajo kuuluu osaksi kisaa, toivoisi siihen epäjärjestystä ja vahvimmat autot pois paikoiltaan. Silloin aika-ajo parantaa kisaa.
Liian radikaaleja muutoksia ei kuitenkaan ole luvassa.
– Epäjärjestys on siis sitä, mitä etsimme, ja ehkä vähennämme autojen kierrosmääriä joka sessiossa, jolloin tiimit eivät voi optimoida kaikkea. Mutta etenemme varovasti, koska nykyinen formaatti on suosittu ja menestynyt, Brawn toteaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.