Mercedeksen urheilujohtaja Toto Wolff on jyrähtänyt Kansainvälisen Autoliiton FIA:n F1-johdolle heidän löperöistä puheistaan.
LUE MYÖS: Yhtä hymyä! Kimi Räikkönen kohtasi Hollywood-tähden – "Jäämieheltä" myös mahtava ele fanille
MAINOS
F1-kausi vain C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
FIA otti tutkintaan Ferrari-tallin voimayksikön ERS-järjestelmän. Syynä oli Mercedekseltä tullut pyyntö selvittää, onko Ferrarilla voimayksikön elektroniikkapuolella käytetty vilunkia. Wolffilla meni tunteisiin, kun F1-kisajohtaja Charlie Whiting paljasti Daily Mailille, että tutkintapyynnön takana olivat aiemmin Ferrarilla korkeissa tehtävissä työskennelleet Mersun tekniset johtohenkilöt James Allison ja Lorenzo Sassi. Allison oli nostanut asian FIA:n edessä tikun nokkaan ennen Bakun osakilpailua.
Whitingin julkinen paljastus oli Wolffin mielestä täysin väärin.
– Yksi rooleistani on suojella ihmisiäni ja jos jotkut nimetään väärässä yhteydessä, se on todella häiritsevää, Wolff sanoi Sky Sportsin mukaan.
– Tallit kyselevät FIA:lta asioita jokaikinen päivä. Minusta ei ole tärkeää julkistaa, kuka on kyseenalaistanut jotain sääntöasiaa. Jos sanotaan, että joku talli on tehnyt niin, se on täysin hyväksyttävää, mutta yksilöiden nostaminen esiin ei ole oikein.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Wolff on antanut palautteensa myös suoraan FIA:lle, muttei halunnut tarkentaa miten asiansa ilmaisi.
FIA tutki Ferrarin ERS:n ja julisti, että se on sääntöjenmukainen. Näin ollen asia on Wolffin mielestä loppuunkäsitelty.
– Mitään tuomiota ei ole tehty, ei protestia, vain lehdistötiedote. Me luotamme heihin. Jos he ovat tarkistaneet asian, se on ok, Wolff totesi.
Whiting kommentoi Sky Sportsille, että on hyvin yleistä, että tallista toiseen siirtyneet henkilöt nostavat esiin kysymyksiä edellisistä työnantajistaan.
– Me katsomme aina datasta, etteivät autot käytä sallittua enemmän voimaa. Tässä tapauksessa data näytti hieman poikkeavalta, mutta sitä on vaikea selittää. Mutta Ferrari käyttää erilaista energianvarastointijärjestelmää kuin muut ja se on paljon monimutkaisempi, joten asian selvittämiseen meni hieman aikaa, Whiting sanoi.
– Tärkeintä on se, että tallit ovat vastuussa siitä, että me olemme tyytyväisiä siihen, että auto on sääntöjenmukainen. Ferrari on tehnyt muutaman muutoksen auton ohjelmistoon ja nyt olemme täysin tyytyväisiä, Whiting sanoi.
LUE MYÖS: Monacon GP:n topit ja flopit: Räikkösen ja Bottaksen kymmenykset käymässä kalliiksi
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.