Racing Point -talli joutui Kansainvälisen autoliiton FIA:n tutkintaan, kun Renault teki protestin kilpailijan käyttämästä jarrujen jäähdytysputkesta. Protestin mukaan osa on suoraan kopioitu Mercedekseltä, mutta mitä tästä on mieltä Mersun tallipomo Toto Wolff?
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Unkarin GP suorana 17.-19.7.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Racing Point nostatti helmikuussa kulmakarvoja tuotuaan Barcelonan talvitesteihin täysin moottorivalmistajansa Mercedeksen viime kauden autolta vaikuttavan ajokin.
LUE MYÖS: Ossi Oikarinen lausuu arvionsa F1:n kopiointikohusta: pitää Renault'n protestia nerokkaana – "Jos niin käy, sitten alkaa aikamoinen soppa"
F1-sääntöjen mukaan tallit saavat ostaa toisilta tiimeiltä joitain osia sellaisinaan, mutta FIA on koonnut listan osista, jotka jokaisen tulee valmistaa itse. Sääntöuudistus toi jarrujäähdyttimet osaksi tätä listaa kaudesta 2020 alkaen, joten Renault päätti mahdollisesti juuri tästä syystä iskeä tähän yksittäiseen osaan.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff pitää itse asiassa hyvänä, että tapaus menee nyt tutkintaan. F1:ssä on pitkään ollut epäselvää, mitä asiakastiimeille voi toimittaa ja mitä ei. Tämä on tullut tutuksi esimerkiksi Red Bullin ja sen kakkostiimin AlphaTaurin sekä Ferrarin ja sen asiakkaan Haasin välillä.
– Minusta on tärkeää, että asiat saavat selvyyden. Muilta tiimeiltä tuli aika paljon kritiikkiä, että Racing Point on vain vaaleanpunainen Mercedes. Renault teki protestin, mikä on hyvä tapa saada selvennys, Wolff kommentoi tilannetta MTV Urheilulle.
– Racing Point pääsee kertomaan oman puolensa asiasta, ja sitten nähdään, mikä lopputulos on. Joka tapauksessa tästä saadaan lisää läpinäkyvyyttä ja selvyyttä eteenpäin mentäessä, hän uskoo.
Yhteistyön rajat selvillä, mutta ovatko ne kaikille?
Racing Point perusteli tuoreeltaan yhdennäköisyyttä sillä, että tiimi on suunnitellut autonsa Mercedeksestä ottamiensa valokuvien perusteella. Jos nyt käynnissä oleva tutkinta paljastaa jarruosan syntyneen varmuudella olemassa olevista piirustuksista, myös Mercedes saattaa joutua vaikeuksiin.
Wolff ei pidä niinkään häiritsevänä, että Mercedes on nyt vedetty kopiointisoppaan mukaan.
– Ei, meillä on asiakas–toimittajasuhde Racing Pointin kanssa, ja tiedämme, mitkä säännöt ovat. Me yritämme toimia niiden rajoissa.
– Minusta kyse ei ole niinkään välittömästi uhkaavasta tilanteesta, vaan enemmän tulevaisuudesta. Miten haluamme tiimien tekevän yhteistyötä? Kuinka paljon piirustuksia ja suunnitelmia voi toiselle antaa osista, joita ei ole listattu? Siitä tulee erittäin kiinnostava keskustelu, Wolff kommentoi.
Red Bull teki protestin reilun pelin hengessä
Racing Pointin auto ei ole ainoa kilpailijoiden protestoinnin kohde alkukaudesta. Red Bull kyseenalaisti Itävallan GP-viikonloppuna Mercedeksen kohutun DAS-ohjausjärjestelmän sääntöjenmukaisuuden, vaikka asia oli jo kertaalleen tutkittu talven aikana.
Wolffin mukaan tutkintojen uudelleen avaaminen on normaalia toimintaa, kun tiimit pyrkivät ymmärtämään toisensa tekemiä ratkaisuja.
– Tiimit haluavat saada selvennystä ottamalla yhteyttä FIA:an, ja se on mielestäni normaali prosessi. Se kuuluu peliin formula ykkösissä.
– Minä pidin sitä ihan reiluna Red Bullilta, että he pyysivät selvennystä heti avauskisaviikonlopun perjantaina. Vanhan jutun kaivaminen esiin sunnuntaina on sellaista, jota en voi hyväksyä, Wolff linjaa.