Formula ykkösten valmistajien MM-sarjaa johtava Mercedes on selvittänyt Venäjän osakilpailun ongelmiaan faneille osoittamassaan avoimessa kirjeessä.
Pitkässä kirjeessään Mercedes toppuuttelee myös salaaliittoteorioita siitä, että talli suosisi Nico Rosbergia, joka on voittanut kauden neljä ensimmäistä kilpailua.
- Kiitämme heitä, jotka seisovat tukenamme. Lopuille - vihaajille, vastaanväittäjille ja salaiittoteoreetikoille... jos saamme edes puolet teistä vakuuttumaan siitä, minkä asian puolesta seisomme, katsomme voittaneemme sen taistelun, talli päättää kirjeensä.
Alla Mercedeksen avoin kirje kokonaisuudessaan:
Faneille,
Palasimme maanantaina Venäjältä sekavien tunteiden kera. Toisaalta olimme ylpeitä jälleen uudesta kaksoisvoitosta - se on formula ykkösten äärimmäisen kilpailullisessa maailmassa harvinainen saavutus, josta voi nautiskella, mutta sitä ei saa koskaan ottaa kevyesti. Toisaalta tunsimme kipua streessaavan viikonlopun jälkeen - niin ratin takana, varikkomuurilla kuin tehtaallakin.
Sotshissa koettujen mekaanisten ongelmien jälkeen verkossa purettiin paljon turhautumista. Jaamme nämä sama tunteet - mutta meille kyse ei ole pelkästä turhautumisesta. Kotona kisaa seuraaville kisaviikonloppu alkaa torstaiaamuna ja päättyy sunnuntai-iltana. Huono tulos voi tehdä kipeää muutaman tunnin ajan, mutta elämä menee eteenpäin.
Niille yli tuhannelle ihmiselle Brackleyssä ja Brixworthissa, tämä on elämäämme. Nämä miehet ja naiset laittavat päivästä toiseen verta, hikeä ja kyyneleitä kilvanajoon - tehden usein töitä kellon ympäri poissa rakkaittensa luota. He kykenevät siihen, koska he suhtautuvat työhönsä intohimoisesti, ovat uskollisia tallitovereilleen ja haluavat olla parhaita.
Viimeaikainen menestyksemme ei ole tullut vahingossa. Siteeraten herra Toto Wolffia, olemme raataneet p**seet ruvella, jotta pääsisimme nykyiseen asemaamme - ja olemme tehneet sen tiiminä. Radalla näkemänne kasvot ovat vain jäävuoren huippu, mutta ne ovat täydellinen esimerkki siitä, mitä tämä kaikki edustaa.
He eivät vain suorita varikkokäyntejä yhdessä. He matkustavat, jakavat huoneet, syövät aterioita, rakentavat varikkoa ja autoja, korjaavat autoja ja pakkaavat tonneittain rahtia yhdessä. He hikoilevat, pinnistelevät, nauravat, itkevät, huutavat, juhlivat ja surevat yhdessä. Ja kuten yksi meistä usein kertoo, he myös voittavat ja häviävät - yhdessä.
Meillä on maailman parhaat pojat ja tytöt, jotka tekevät uskomatonta työtä viikosta toiseen - ja he tekevät sen tallin eteen. Eivät vain yhden kuljettajan eteen, mutta toistensa eteen. Meillä ei ole täällä A- tai B-tiimiä. Jokainen tallimme jäsen on ansainnut oikeuden kuulua mukaan oman ammattikuntansa eliittiin - ja he ovat uhranneet paljon tehdäkseen sen.
Sotshin tapahtumat kertoivat maailmalle, mihin sopusoinnussa työskentelevä talli kykenee. Olimme ymmällämme ja pettyneitä Lewisin (Hamilton) auton MGU-H-yksikön vian uusiutumiseen aika-ajossa. Pidimme silti päämme kylmänä, keräsimme ajatuksemme ja ryhdyimme toimintaan. Vaati valtavia ponnistuksia ihmisiltä niin Englannissa kuin Venäjälläkin, jotta varaosat saatiin lennätettyä paikalle ja asennettua yön aikana autoon varmistamaan Lewisin startti kymmenennestä ruudusta sunnuntaina ilman, että parc fermé -sääntöjä rikottiin. Tämä teki sunnuntaista meille kaikille entistä stressaavamman, mutta lopulta saimme helpottuneina molemmat autot ruutulipulle.
Varikkokäynnin jälkeen havaitsimme Nicon (Rosberg) auton MGU-K-yksikössä huolestuttavaa käytöstä. Käytimme useamman kierroksen vakuuttaessamme hänet siitä, että hänellä on niin turvallinen etumatka Lewisiin, että hän voisi ottaa rennommin siihen saakka, kunnes FIA antaisi meille luvan kertoa, mitä asetuksia hänen tulisi tehdä autossaan ongelman kontrolloimiseksi. Ratin takana Nicon ei tarvisisi tuntea mitään varikkomuurin stressistä. Kun hän ajoi nopeimman kierroksen kisan toiseksi viimeisellä kierroksella, hänellä oli edelleen käytössään "turvallinen" asetus. Tämä näytti toteen, miten paljon autossa oli vauhtia viime viikonloppuna.
Pian sen jälkeen havaitsimme vedenpaineen laskevan Lewisin autossa. Samaan aikaan hän ajoi kiivaasti tavoittaakseen Nicon ja päästäkseen karkuun Kimiltä (Räikkönen) - sen tehdessään hän kellotti monta kierrosta purppuralla. Meidän piti jälleen odottaa vahvistusta FIA:lta, jotta tietäsimme, mitä voimme kertoa hänelle radiossa. Kun olimme monta kertaa pyytäneet häntä ottamaan rauhallisesti, saimme luvan kertoa hänelle, että auton vedenpaineet olivat laskussa. Viimeiset 16 kierrosta paineet näyttivät nollaa - kyllä, nollaa! - mutta hän sai tuotua autonsa ruutulipulle menettämättä kakkostilaa. Saavutus oli todella merkittävä. Hänen oli pidettävä autonsa niin viileänä kuin mahdollista, jotta moottori ei vaurioituisi, mutta samalla hänen oli pidettävä Kimi turvallisen matkan päässä takanaan. Se ei ollut helppo tehtävä. Emme ole varmoja siitä, mikä ihme sai auton nilkuttamaan ruutulipulle asti - mutta emme missään tapauksessa aio valittaa siitä!
Lopulta mikään tämä ei muuta sitä tosiasiaa, että emme ole saavuttaneet omia odotuksiamme luotettavuudesta tällä kaudella. Suorituskykymme on aivan odotettua - olemme vain parin pisteen päässä siitä, missä olimme samaan aikaan viime kaudella. Mutta työtä on yhä tehtävänä. Tavoitteemme ei ole ainoastaan olla nopea, mutta myös luodinkestävä. Ongelmia on myös ymmärrettävä, korjattava ne ja varmistettava, etteivät ne toistu. Jatkamme työtä väsymättä tämän varmistamiseksi, mutta mitään takeita ei voida antaa. Tämä on mekaaninen laji, jossa suorituskyvyn ja kestävyyden kanssa tasapainoillaan veitsenterällä. Rajoja on haettava, ja rikkoja tapahtuu.
Kokonaiskuva täytyy myös muistaa. Istumme täällä perkaamassa viikoloppua ja sen erilaisia haasteita - niin radalla kuin sen ulkopuolellakin. Mutta katsokaa tulosta. Meidän ei pitäisi olla ainoastaan kiitollisia siitä, että saimme molemmat autot maaliviivan yli, mutta meidän pitää myös tuntea ylpeyttä ja nöyryyttä siitä, että talli saavutti tuloksen, mikä ei voisi olla yhtään parempi. Siitä kiitos kuuluu tallimme väen tehtailla, insinööritoimistoissa, varikkomuurilla, autotallissa ja tietenkin ratin takana tekemälle uskomattomalle työlle.
Takana neljä kisaa, 17 edessäpäin. Mitä olemme tähän asti nähneet, edessä on hemmetinmoinen vuoristorata. Edessä on ylämäkiä ja alamäkiä, hyviä ja huonoja päiviä, menestyksiä ja tappioita. Tämän kaiken käymme läpi yhdessä tallina - kuten aina ennenkin. Kiitämme heitä, jotka seisovat tukenamme. Lopuille - vihaajille, vastaanväittäjille ja salaiittoteoreetikoille... jos saamme edes puolet teistä vakuuttumaan siitä, minkä asian puolesta seisomme, katsomme voittaneemme sen taistelun.