Racing Pointin tallipäällikkö Otmar Szafnauer on täysin vakuuttunut siitä, että heidän RP20-autonsa tullaan toteamaan täysin sääntöjen mukaiseksi. Renault on tehnyt pinkiksi Mercedekseksi nimetystä autosta kaksi protestia.
LUE MYÖS: Renault piti lupauksensa: uusi protesti Racing Pointin Mercedes-kopioista – myös toisen tallin toimet tutkittavana
LUE MYÖS: Mercedes ihasteli Valtteri Bottaksen kisailmettä – "Miehet, mikä estää teitä näyttämästä tältä?"
Sunnuntaina ajetun Unkarin GP:n jälkeen tehty toinen protesti oli täysin odotettavissa, sillä Renault kertoi jo aiemmin protestoivansa Racing Pointista FIAn päätökseen asti jokaisessa kisassa, jossa RP20-autoa ajatetaan.
Molemmat protestit on kohdistettu Racing Pointin käyttämiin jarrujen jähdytysputkiin. Ne on valittu protestin kohteeksi siksi, että niiden kopioiminen pelkästään valokuvien perusteella on hyvin vaikeaa, jopa mahdotonta.
Asia on hyvin monitahoinen ja vaikea erityisesti siksi, että vielä viime vuonna tallit saattoivat hankkia jäähdytysputket sellaisinaan suoraan kilpailevilta talleilta. Tänä vuonna näin ei kuitenkaan saa enää toimia.
Szafnauer kertoi Unkarin GP:n jälkeen, että Racing Pointin autoissa käytettiin Hungaroringin radalla täysin samanlaisia jäähdytysputkia kuin kahtena ensimmäisenä viikonloppuna Itävallassa. Samoja osia on tarkoitus käyttää myös elokuun alussa Britanniassa.
Tutkimusten odotetaan valmistuvan juuri Britannian GP:hen mennessä.
– Meillä ei ole minkäänlaisia huolia. Jarrujen jäähdytysputket ovat sääntöjen mukaiset. Käytimme niitä viime viikonloppuna, käytimme niitä tänä viikonloppuna, ja käytämme niitä taas Silverstonessa, Szafnauer sanoi Motorsport.comin mukaan.
– Ne eivät voi olla sääntöjen vastaisia. Niiden suunnitteluun ja rakentamiseen menee paljon aikaa. Ne ovat hyvin, hyvin monimutkaisia, ja meillä on 886 piirustusta pelkästään jäähdytysputkista.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas sai selville syyn startin sätkähdykseensä – pukuhuoneessa tehty harjoitus oli jäänyt kummittelemaan suomalaiskuskin takaraivoon
Mikäli jäähdytysputket todettaisiin sääntöjen vastaisiksi, Racing Point joutuisi suunnittelemaan autoonsa uudet osat. Szafnauerin mukaan tällaiseen mahdollisuuteen ei ole varauduttu mitenkään.
– Meillä ei ole olemassa mitään muita jäähdytysputkia siksi, että nämä nykyiset ovat sääntöjen mukaiset.
Racing Pointin toimintaa on kritisoitu aina siitä lähtien, kun talli paljasti RP20-autonsa helmikuun talvitesteissä. Szafnauer sanoo olevansa jo hieman kyllästynyt ilmassa velloviin epäilyksiin.
– Olen turhautunut vain siksi, että minulla on kaikki tieto siitä, miten olemme suunnitelleet ja rakentaneet automme, mutta muu maailma ei sitä vielä tiedä, koska emme ole selvittäneet asioita tuomaristolle. Olemme selvittäneet asiat FIAlle, ja he olivat sitä mieltä, että olemme toimineet täysin sääntöjen puitteissa.
Racing Point esittää omat todisteensa ensi viikolla.
– Tuomaristo tekee ratkaisut, ja nyt meidän täytyy esittää todisteemme myös tuomaristolle. Tuomariston kanssa ei voi toimia samalla tavalla kuin FIAn kanssa, jonka edustajat tulivat suoraan tehtaallemme tarkastamaan kaiken. Meidän täytyy esittää todsteet tuomaristolle itse ja kertoa vielä, mitä olemme tehneet.
– Minä tiedän, mitä olemme tehneet ja miksi se on sallittua. Tässä ei ole kyse mistään porsaanreiästä tai vastaavasta. On turhauttavaa, kun tiedän meidän toimineen sääntöjen puitteissa ja sitten saan jatkuvasti näitä kysymyksiä.