Red Bullin Sergio Perezin väite siitä, että puolikin kierrosta lisää viime viikonlopun Steiermarkin GP:ssä olisi riittänyt Valtteri Bottaksen lyömiseen, voi pitää paikkansa, mutta Mercedeksen mukaan suomalaisen kisataktiikka oli laskettu juuri näin tiukalle.
Bottas sai ajaa kisan lopun karkuun Perezia, joka pystyi kahden pysähdyksen taktiikalla kirimään huimasti eroa kiinni tuoreemmilla renkaillaan. Matka kuitenkin loppui kesken, ja Bottas vei Itävallassa kolmospaikan.
LUE MYÖS: Mercedes riisti Red Bullilta ylivertaisen edun: Ossi Oikarinen avaa kohua herättäneen muutoksen yksityiskohdat
Perez kommentoi kilpailun jälkeen, että puolikin kierrosta olisi riittänyt Bottaksen ohittamiseen. Maalissa kaksikon välinen ero oli vain 0,5 sekuntia.
Mercedeksen mukaan kaikki meni kuitenkin laskelmien mukaan oikein. Päätös pitää Bottas radalla toisen pysähdyksen sijaan oli onnistunut taktinen ratkaisu.
– Jos kisa olisi ollut kaksi kierrosta pidempi, (Perezin) vauhti olisi riittänyt, mutta se ei ollut, kommentoi Mercedeksen strateginen johtaja James Vowles tiimin somevideolla.
– Eli laskelmamme siitä, mihin päädymme kahdella tai yhdellä pysähdyksellä, oli oikein. Jos olisimme pysähtyneet uudelleen, Valtteri olisi ollut neljäs, Vowles huomauttaa.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen asemasta Mercedeksellä merkittävä lausunto – "Auttaa häntä todella paljon"
Tämän väitteen Mercedes perustaa siihen, että Bottas olisi pudonnut radalle palatessaan takaisin Perezin taakse. Matka ei olisi riittänyt haastamaan Red Bullia kolmossijasta kummankin ollessa radalla uusilla renkailla.
Mercedes pyysi Bottasta tekemään eroa
Mercedes kuitenkin harkitsi kisan alkuvaiheessa Bottaksen siirtämistä kahden pysähdyksen taktiikkaan. Renkaiden kuluma viittasi siihen suuntaan, mutta jatkuvasti reaaliaikaisesti päivittyvä kisaennuste lupasi menestystä myös yhdellä stopilla.
– Jos katsoo kisan aikana syntyneitä eroja, voi nähdä, että Valtteri piti noin kolmen sekunnin eroa, jonka olimme kasvattaneet ensin 1,9 sekunnista 2,5 sekuntiin ja siitä kolmeen, jossa pidimme sen, Vowles kertoo.
– Syy siihen, miksi neuvoimme Valtteria tekemään niin, oli siinä, että halusimme varmistaa kahden pysähdyksen varalta, että meillä on riittävästi eroa Pereziin pysähtyäksemme kierrosta myöhemmin ja silti päästäksemme hänen edelleen.
– Tuloksena oli se, että yksi pysähdys näytti edelleen renkaiden kuluman kannalta paremmalta, ja Perezilla oli vauhdissa pieni etu Valtteriin nähden, Vowles jatkaa.
LUE MYÖS: Nyt Lewis Hamilton on tosissaan – kulissipaljastus Max Verstappenin aiheuttamasta reaktiosta F1-mestarissa
Lopulta Mercedes päätti pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassaan.
– Merkittävää tässä on se, että jos olisimme pysähtyneet ja vaihtaneet kahteen pysähdykseen, olisimme sillä siirtäneet Valtterin pois palkintosijalta takaisin neljänneksi, eikä meillä yksinkertaisesti olisi ollut vauhtia ottaa kiinni ja ohittaa, Vowles perustelee.