Valtteri Bottas laukaisi ikävän ketjureaktion – näin Mercedes selittää pieleen mennyttä kisataktiikkaansa

Mercedeksen epäonnistunut kisataktiikka Ranskan F1-osakilpailussa lähti vikasuuntaan Valtteri Bottaksen jouduttua pysähtymään liian aikaisin. Red Bullin aggressiivinen vastaus oli tallipomo Toto Wolffin mukaan välillistä seurausta tästä.

Bottas tuli keskikovilla renkailla startanneista kärkikuljettajista ensimmäisenä renkaidenvaihtoon jo kierroksella 17, vaikka laskelmat yhden pysähdyksen kisataktiikasta neuvoivatkin tulemaan sisään vasta kierroksilla 20–25.

Tästä huolimatta Mercedes ei pysäyttänyt Bottasta uutta renkaidenvaihtoa varten kisan loppupuolella. Hänen vauhtinsa alkoi hyytyä samaan aikaan, kun Red Bull ajatti Max Verstappenin voittoon kahden pysähdyksen taktiikalla ja Sergio Perez pudotti Bottaksen lopulta neljänneksi.

Bottaksen aikainen pysähdys aiheutti sen, että Verstappen tuli varikolle seuraavalta kierrokselta ja Hamilton kierrosta Red Bull -kuskia myöhemmin. Tämä ei ollut Mercedeksen suunnitelmissa ennen kisaa.

– Valtterin rengas alkoi täristä loppua kohti, ja me olimme erittäin huolissamme siitä, tallipäällikkö Toto Wolff kommentoi Sky Sportsin haastattelussa.

– Hänen renkaansa olisi voinut pettää millä hetkellä hyvänsä, koska hänellä oli siinä tasaiseksi kulunut kohta. Tiesimme, että se laukaisee liian aikaiset varikkopysähdykset, mutta meillä ei ollut vaihtoehtoa.

Bottas oli jo ennen kisaa tehnyt selväksi mielipiteensä, että kisaan olisi pitänyt lähteä kahden pysähdyksen taktiikalla. Red Bull kuitenkin piti toisen kuskinsa Sergio Perezin radalla yhdellä stopilla, joten Mercedeksellä oli koko ajan selustauhka olemassa, joten Verstappenin toiseen varikkopysähdykseen ei uskallettu vastata.

Perez liian lähellä uhkaamassa

Toto Wolffin mukaan kisan ratkaisu nähtiin jo ensimmäisillä varikkokäynneillä, kun Mercedeksen vastaus Verstappenin ensimmäiseen stoppiin epäonnistui. Kärkipaikan startissa ottanut Hamilton otettiin kierrosta myöhemmin sisään eikä hän onnistunut palaamaan radalle Verstappenin eteen.

– Auton suorituskyky oli hyvä. Meillä oli ehkä jopa nopeampi auto. Hävisimme kisan pysähdyksellä, kun luulimme, että meillä on tarpeeksi etumatkaa ”undercutin” suojaamiseen, mitä meillä ei ollut, Wolff valitteli.

– Meillä oli mukava kolmen sekunnin ero sitä vastaan, eikä se riittänyt. Siitä eteenpäin olimme takaa-ajajina.

Bottas antoi Mersun tiimiradiossa tulista palautetta yhden pysähdyksen taktiikassa pysymisestä, mutta Wolffin mukaan asia ei ollut näin yksinkertainen.

– Jos Perez ei olisi ollut iskuetäisyydellämme, olisimme voineet ainakin toisella autolla valita kahden stopin taktiikan, ja saada toinen Red Bullin auto vaikeaan asemaan. Siinä vaiheessa oli neljä autoa ajamassa toisiaan vastaan.

– Hän oli koko ajan varikkokäynnin aikaikkunassa. Hän ei ollut aluksi mukana palkintopallitaistelussa, mutta he onnistuivat ajamaan pitkän stintin, Wolff kommentoi.

Lue myös:

    Uusimmat