Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin merenkulkuosastolle on tullut vain muutamia ilmoituksia liittyen rajuun talvimyrskyyn, joka aiheutti hankaluuksia laivaliikenteelle. Trafin mukaan näyttää siltä, että laivat ovat toimineet myrskyssä mallikkaasti.
Talvimyrsky nosti Pohjois-Itämerellä poikkeuksellisen korkeita aaltoja. Ilmatieteen laitoksen mukaan korkein yksittäinen aalto oli noin 15 metriä, kun merkitsevä aallonkorkeus oli 8,2 metriä. Yhtä korkeita aaltoja on mitattu viimeksi vuonna 2004 Rafael-myrskyn yhteydessä.
Merkitsevä aallonkorkeus viittaa kokeneen merenkulkijan keskimääräiseen arvioon aallokosta.
Merenkulkujohtaja Tuomas Routa Trafista kertoo seuranneensa laivojen toimintaa myrskyssä tyytyväisenä.
– Laivat olivat hidastaneet ja käyttäneet matkaan enemmän aikaa. Jos on ollut riskejä joihinkin satamiin luotsauksen kanssa, on asianmukaisesti lopetettu luotsaaminen, hän sanoo.
– Minusta merkit, mitä on ollut mediassa, näyttävät sen, että ollaan oltu hereillä ja otettu huomioon keli.
Routa kertoo, että Trafiin on tullut talvimyrskyn johdosta vain muutama ilmoitus. Laivojen on tehtävä ilmoitus liikenteen vaaratilanteista. Trafi tutkii ne, jotka eivät etene onnettomuustutkintakeskukselle asti.
Routa luettelee ilmoituksia, joita Trafi on saanut. Listalla on Viking Grace, joka törmäsi laituriin, mutta pystyi jatkamaan liikenteessä. Lisäksi Hangossa rahtialuksesta katkesivat kiinnitysköydet ja se lähti liikkeelle tuulen voimasta ja kolhaisi viereistä laivaa, mutta tilanne saatiin hallintaan.
– Mitään isompaa ja merkittävämpää ei ole meille tietoon tullut.
Routa huomauttaa, että myrskyt ovat luontainen osa merenkulkua. Helposti pahoinvoivia matkustajia hän neuvoo varaamaan matkan joskus muulloin kuin vuodenvaihteen tienoille, jolloin myrskyt ovat tavallisempia.
– Suurimmalle osalle matkustajista se saattaa olla erittäin epämiellyttävää vaikka se ei sinänsä ole vaarallista, hän sanoo.
Vaikka merellä myrskysi rajummin kuin esimerkiksi Estonian turman aikaan, Routa ei pidä outona laivojen päätöksiä lähteä merelle.
– Kyllä ne on näihin olosuhteisiin suunniteltu ja kyllä ne nämä olosuhteet myöskin kestävät silloin kun ne on hyvin huollettu ja hyvin tarkastettu ja oikein käytetty.
Hän huomauttaa, että myös Estonian turman aikaan oli paljon laivoja liikenteessä, ja Estoniassa oli tekninen vika.
– Estonian jälkeen reilussa 20 vuodessa turvallisuus on mennyt paljon eteenpäin. Estoniasta opittiin monta asiaa.