Siltaremontit ovat käynnistyneet jälleen eri puolilla Suomea. 1960-70-luvulla rakennetut sillat ovat tulossa peruskorjausikään, ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa koko ajan.
Tänäkin vuonna siltoja peruskorjataan tai uusitaan hieman yli sata ympäri Suomen. Kaiken kaikkiaan siltahankkeisiin on varattu rahaa noin 75 miljoonaa euroa. Yksi korjattavista kohteista löytyy Paraisilta.
– Nyt on meneillään vaurioituneen riipputangon vaihto-operaatio, kertoo siltainsinööri Jari Nikki Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.
– Se on hyvin harvinainen ja hyvinkin vaativa, vaikka hinnaltaan se ei ole kovin kallis. Tutkimme sen riipputangon ja katsomme missä kunnossa muut ovat tämän vaihdettavan perusteella, Nikki jatkaa.
M. Rautio Oy:n projektipäällikkö Tapio Helinin mukaan operaatio on teknisesti haastava.
– Se on hyvinkin tarkkaa työtä, puhutaan millin kymmenesosista sovitepurkkiliitoksilla ja kuitenkin kokonaisrakennelma on aika iso, Helin sanoo.
Suurin osa Suomen silloista on tällä hetkellä varsin hyvässä kunnossa. Siltojen kuntoa seurataan jatkuvasti säännöllisillä tarkastuksilla, joilla varmistetaan sekä liikenneturvallisuus että myös sillan tekninen toimivuus.
– Sillat tarkastetaan noin viiden vuoden välein ja jokaisella sillalla käy silloin koulutettu tarkastaja, Nikki kertoo.
Vaikka suurin osa maamme silloista onkin hyvässä kunnossa, myös huonokuntoisia siltoja on Väyläviraston mukaan paljon. Suomen silloista merkittävä osa rakentui 60 ja 70-luvuilla suurien tiehankkeiden yhteydessä. Nyt nämä sillat ovat tulleet peruskorjausikään.
– Kyllä suunta on minusta huolestuttava, niiden lukumäärä kuitenkin kasvaa pikkuhiljaa koko ajan.