Mercedes kohautti viikonloppuna Venäjän F1-kilpailussa vaihtamalla kuljettajiensa paikkoja tallimääräyksellä: Valtteri Bottas joutui päästämään Lewis Hamiltonin ohitseen ja kisan voittoon. Mercedeksen kisatoiminnasta vastaava insinööri Andrew Shovlin selventää ratkaisun taustat taktisesta vinkkelistä.
Kierroksella 25 Bottas sai suoran käskyn väistyä Hamiltonin tieltä, kun Mercedekset ajoivat yhdessä letkassa Ferrarin Sebastian Vettelin edessä. Keulilla oli tuossa vaiheessa Red Bullin Max Verstappen, jolla oli vielä varikkopysähdys tekemättä. Kärjen järjestys reaalitilanteessa oli Bottas–Hamilton–Vettel.
Shovlin perkaa kokonaisvyyhtiä käänteellä tätä ennen, kun Ferrari oli ottanut Vettelin varikkopysähdykselle ennen Hamiltonia. Hamilton jatkoi radalla, mutta hänen renkaansa kuluivat niin, että Ferrari sai aiemman stoppinsa turvin pelaamaan saksalaiskuskin britin edelle.
– Se ei näyttänyt hyvältä kuljettajien MM-taistelun kannalta, mutta Lewis teki hienon ohitusliikkeen, pystyi nappaamaan sijoituksen Vetteliltä ja siirtyi tätä paremmalle pistesijalle. Lewis pani renkaansa koville tuossa kohtaa kisaa ja takarenkaat menivät rakkuloille, Shovlin kertoo Mercedeksen videolla.
Tästä heräsi huoli.
– Olimme huolissamme Lewisin renkaiden kunnosta; Vettel voisi onnistua ohittamaan hänet. Se ajoi meidät vaihtamaan autojemme järjestystä. Se takasi tiimille kaksoisvoiton sen sijaan, että olisimme ottaneet riskin maaliintulosta sijoilla 1 ja 3. Tuo olisi ollut myös merkittävä menetys kuljettajien MM-taiston kannalta, Shovlin perustelee.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas purnasi tallimääräyksestä: näin Mercedes-pomo perusteli asiaa suomalaiskuskille
Jos Vettel olisi sijoittunut Sotshissa toiseksi ja Hamilton kolmanneksi, olisi kaksikon ero MM-taistossa ollut 37 pistettä Hamiltonin hyväksi. Kun Hamilton voitti ja Vettel jäi Bottaksen perässä kolmanneksi, Hamilton kasvatti MM-johtonsa 40 pisteestä 50 pinnaan.
Shovlin avaa Mercedeksen kisaratkaisuja alapuolen videolla.