Michael raahasi vaimonsa pihalle keskellä yötä ja luuli kuolevansa – USA:ssa ainakin 28 menehtynyt avaimettomien autojen aiheuttamiin myrkytyksiin

0:46img
Julkaistu 15.05.2018 05:46

Ville Järveläinen

New York Times kertoo laajassa artikkelissaan, että Yhdysvalloissa lähes 30 ihmistä on menettänyt henkensä ja kymmeniä muita saanut vammoja avaimettomalla käynnistyksellä varustettujen autojen jäätyä tahattomasti käyntiin.

Pääkuvan video

Avaimettomien autojen aiheuttamat häkämyrkytykset ovat tappaneet USA:ssa ainakin 28 ihmistä

Vuoden 2006 jälkeen ainakin 28 ihmistä on kuollut avaimettoman auton aiheuttamaan häkämyrkytykseen Yhdysvalloissa. Kun auton käynnistäminen ja sammuttaminen tapahtuu nappia painamalla, ei sammutuksesta tule samanlaista rutiinia kuin perinteisellä avaimella varustettujen autojen kanssa.

Näitä autoja on Yhdysvalloissa myyty 2000-luvun alkuvuosista lähtien ja nykyisin avaimeton käynnistys on vakiovaruste useammassa kuin joka toisessa uudessa autossa. New York Timesin sunnuntaina julkaiseman selvityksen mukaan ongelma saattaa olla vielä luultuakin laajempi.

Häkä on huomaamaton kaasu – ja siksi niin tappava

Yksi läheisensä menettäneistä on Doug Schaub, jonka isä Fred menehtyi häkämyrkytykseen viime vuonna. Tämä oli jättänyt Toyota RAV4 -katumaasturinsa talon yhteydessä olevaan autotalliin, ja 29 tuntia myöhemmin hänet löydettiin kuolleena.

– 75 vuotta autoillut isäni luuli moottorin sammuvan, kun hän nousi autosta ja otti avaimet mukaansa, Schaub kertoi NYT:lle.

Tiettävästi ensimmäiset avaimettomiin autoihin yhdistetyt häkämyrkytyskuolemat tapahtuivat vuonna 2006. 70-vuotias Jeanette Colter ja hänen 89-vuotias miehensä David menehtyivät heidän Toyota Avaloninsa jäätyä käyntiin autotalliin.

Timothy Maddockin tyttöystävä Chasity Glisson kuoli vastaavaan häkämyrkytykseen vuonna 2010. Maddock itse sai vakavan aivovamman. Glissonin Lexus oli jäänyt vahingossa talliin käyntiin.

Lokakuussa 2015 Michael Sobik heräsi keskellä yötä nähtyään painajaista. Hän haistoi pakokaasun ja tajusi, etteivät hänen motoriset kykynsä olleet normaalilla tasolla. Hän kompuroi kohti autotallia ja siellä käynnissä ollutta Lexusta, kunnes törmäsi sakeaan pakokaasupilveen. Sekavasta tilanteesta hämmentynyt mies palasi takaisin makuuhuoneeseen, jossa hänen vaimonsa Jamie oli kaatunut lattialle yrittäessään nousta sängystä. Tämä kysyi, tulevatko he kuolemaan.

– Muistan, miten minua pelotti sanoa hänelle, että emme kuole, sillä en todellakaan ollut varma siitä, Michael kertoi.

Michael sai raahattua itsensä ja vaimonsa ulos asunnosta ja hälytettyä apua. Paikalle saapuneiden pelastajien mukaan asunnon häkäpitoisuus ylitti ihmisen keskimääräisen sietokyvyn yli 80-kertaisesti.

Osa autovalmistajista vastustaa varoitusääniä

Vuonna 2011 yhdysvaltalainen autojärjestö Society of Automotive Engineers (SAE) yritti saada autovalmistajia lisäämään autoihin äänimerkin, joka kertoisi, mikäli avaimettomalla käynnistyksellä varustettu auto on jäänyt käyntiin ja kuljettajan havaitaan poistuvan autosta. Myös liikenneturvallisuusvirasto NHTSA liittyi idean kannattajiin. Autovalmistajat kuitenkin tyrmäsivät muutoksen.

Jotkin valmistajat ovat sittemmin lisänneet oma-aloitteisesti toivottuja varoitusääniä autoihinsa, mutta eivät suinkaan kaikki. New York Timesin mukaan noin puolessa raportoiduissa häkämyrkytystapauksissa käyntiin jäänyt auto on ollut Toyota tai Lexus. Toyotan mukaan sen avaimettomalla käynnistyksellä varustetut autot kuitenkin täyttävät tai ylittävät kaikki vaaditut turvallisuusstandardit.

SAE:n mukaan käyntiin jäävästä autosta varoittavan äänimerkin koodaaminen kaikkiin avaimettomiin autoihin maksaisi autoteollisuudelle alle 500 000 dollaria vuodessa. Se maksaisi itsensä takaisin jo silloin, jos se säästäisi yhden vakavan loukkaantumisen joka kolmas vuosi.

– Isäni ei tule olemaan viimeinen, joka kuolee tämän vuoksi, Doug Schaub sanoi.

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt