Autoteollisuuden skandaalit käyvät kalliiksi valmistajille, mutta monesti ne ovat myös vaatineet viattomia uhreja. Tässä 10 karmeaa
Volkswagenin dieselhuijausvyyhti lukeutuu autoteollisuuden kaikkien aikojen karmeimpiin skandaaleihin, mutta se ei suinkaan ole ainoa laatuaan.
Yhdysvaltalainen autojulkaisu CarBuzz on koostanut listalleen x skandaalia, joita se pitää autoteollisuuden pahimpina.
1. General Motors ja Ralph Nader
Ralph Nader on yhdysvaltalainen lakimies ja aktivisti, joka nousi 1960-luvun lopulla USA:n autoteollisuutta vastaan. Vuonna 1965 julkaistussa kirjassaan Unsafe at Any Speed Nader väitti autovalmistajien vastustavan kaikkia uusia turvallisuusvarusteita. Kritiikki kohdistui erityisesti General Motorsin valmistamaan Chevrolet Corvairiin.
GM ei ilahtunut Naderin kritiikistä, vaan palkkasi jopa yksityisetsiviä varjostamaan Naderia, jotta tämä saataisiin kiinni jostakin kiusallisesta tilanteesta.
0:47
Nader päätyi haastamaan General Motorsin oikeuteen – ja voitti. Hän sai korvauksena vuonna 1970 yli 400 000 dollaria, mikä vastaa nykyrahassa yli kahta miljoonaa.
2. John DeLorean ja kokaiini
John DeLorean on autoteollisuuden legendoja ja oman aikansa bisnesmaailman rokkitähti. Pontiac GTO:n isä ja General Motorsin varapääjohtaja ryhtyi 1970-luvulla yrittäjäksi ja rakensi valkokankailtakin tutun DeLorean DMC-12:n.
Oma autoyritys osoittautui kuitenkin pohjattomaksi rahareiäksi, ja lopulta DeLorean teki konkurssin. Mies ei kuitenkaan jäänyt laakereilleen lepäilemään, vaan koetti puhaltaa yritykseensä uutta henkeä. Kituuttelu päättyi, kun FBI takavarikoi DeLoreanin tiloista 24 miljoonan dollarin arvosta kokaiinia.
3. Daimler ja lahjotut viranomaiset
USA:n arvopaperimarkkinoita valvova SEC käräytti Mercedes-Benzin emoyhtiön lahjonnasta. Daimler oli maksanut viranomaisille lahjuksia ympäri maailman saadaakseen suopeampaa kohtelua.
Yhtiö oli käyttänyt lahjuksiin yli 56 miljoonaa dollaria muun muassa Venäjällä, Kiinassa, Vietnamissa, Nigeriassa, Unkarissa, Latviassa, Kroatiassa ja Bosniassa.
4. Takata ja hengenvaaralliset turvatyynyt
Takatan turvatyynyjen takaisinkutsut ovat tätä nykyä varmasti jo kaikkien tiedossa. Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviraston mukaan viallisten turvatyynyjen takia on kutsuttu korjauksiin noin 37 miljoonaa ajoneuvoa.
Liian voimakkaasti laukeavat turvatyynyt ovat voineet lennättää metalliosia ohjaamoon. Turvatyynyt ovat myös lauenneet itsestään. Tähän mennessä ainakin 15 ihmistä on kuollut ja yli 250 loukkaantunut vakavasti.
5. Volkswagen ja dieselsuhmurointi
Volkswagenin dieselhuijaus ja laittomuuksien peittely on yksi autoteollisuuden historian pahimmista ja kalleimmista skandaaleista.
Vuonna 2015 kävi ilmi, että Volkswagen oli vuosien ajan manipuloinut dieselautojensa päästömittauksia ja näin myynyt miljoonia autoja joiden myrkylliset typenoksidipäästöt olivat sallittua korkeampia. Pahimmillaan rajat ylittyivät jopa 40-kertaisesti.
Skandaalia pidetään yhtenä merkittävimmistä sähköautobuumin käynnistäjistä. Huijaus on tullut maksamaan VW:lle jo kymmeniä miljardeja.
6. Toyota ja vahinkokiihdytykset
Toyotan maine koki kolauksen vuonna 2009, kun sen autoista löytyi vika, joka aiheutti tahattomia kiihdytyksiä. Japanilaisvalmistaja syytti aluksi lattiamattoja ongelmasta, mutta takaisinkutsun myötä selvisi, että kaasupoljin saattoi jumittua itsestään. Autoja kutsuttiin lopulta takaisin 6,5 miljoonaa, ja yhtiö sai toiminnastaan 1,2 miljardin dollarin sakot USA:ssa.
7. Ford ja Firestone
Vuonna 2000 Ford ja rengasvalmistaja Firestone kävivät vääntöä siitä, miksi Fordin Explorer-malleille sattui niin paljon onnettomuuksia. Syyksi paljastui lopulta heikkolaatuiset renkaat. Yhdysvalloissa 271 ihmistä kuoli ja yli 800 loukkaantui, ja kummankin yhtiön toimitusjohtajat erosivat. Samalla Fordin ja Firestonen lähes 100 vuotta kestänyt yhteistyö päättyi.
8. Audi ja peukaloitu auto
Tutkivaa journalismia harjoittanut 60 Minutes -ohjelma selvitti vuonna 1986, miksi Audi 5000:lle oli sattunut niin paljon onnettomuuksia, joiden taustalla oli tahattomat kiihdytykset. Ohjelman seurauksena Audi oli vähällä joutua savustetuksi kokonaan ulos USA:n markkinoilta, mutta totuus tuli julki viime hetkellä.
60 Minutes -ohjelman tekijät olivat peukaloineet testaamaansa autoa ja jäivät siitä kiinni. Audin myynti oli kuitenkin ehtinyt sakkaamaan pahasti ja saksalaisvalmistajalla kesti vuosia toipua tapauksesta.
Varsinaisen ongelman syyksi paljastui puolueettomissa tutkimuksissa inhimillinen virhe eli käytännössä kuljettajat olivat menneet sekaisin polkimissa.
9. Ford ja viallinen automaattilaatikko
Fordin vuosina 1966–1980 valmistamien autojen automaattivaihteissa oli ongelma, jonka vuoksi laatikko saattoi vaihtaa itsestään parkista peruutusvaihteelle.
Vika olisi ollut korjattavissa 0,03 dollarilla per auto, mutta Ford kieltäytyi operaatiosta. Vian vuoksi tapahtui 777 onnettomuutta, joissa kuoli 77 ja loukkaantui 259 ihmistä.
23 miljoonan auton takaisinkutsun sijaan Ford postitti jokaisen auton omistajalle tarran, joka pyydettiin kiinnittämään autoon. Tarrassa muistutettiin varmistamaan, että P-vaihde on pysäköidessä kunnolla silmässä ja käsijarru kytkettynä.
10. General Motors ja vialliset virtalukot
Vuonna 2014 General Motors joutui maksamaan 900 miljoonaa dollaria USA:n oikeusministeriölle, 35 miljoonaa dollaria maan liikenneturvallisuusviranomaisille ja 600 miljoonaa dollaria auto-onnettomuuksien uhreille.
Taustalla oli valmistajan autoissa olleet vialliset virtalukot. Mikäli kuljettaja vahingossa kolautti virtalukossa olevaa avainta ajon aikana, saattoi hän kytkeä samalla tietämättään pois päältä esimerkiksi ohjaustehostimen tai turvatyynyt.
124 ihmistä menetti henkensä vian seurauksena.
Lähde: CarBuzz