Helsingin Sanomissa julkaistu mielipidekirjoitus, jossa potilaaksi joutunut lääkäri ihmetteli sairaalan päivystyksessä kokemaansa töykeää palvelua, johtaa toimenpiteisiin.
Kirjoituksessa kuvattu tilanne tapahtui Helsingin kaupungin Malmin sairaalassa, jonka päivystysyksikön ylilääkäri Mia Laiho kuvailee aamukahvilla näkemäänsä tekstiä ”tylyksi luettavaksi”.
– Olemme jo pyytäneet kirjalliset selvitykset kaikilta vuorossa olleilta hoitajilta. Lisäksi ylihoitaja keskustelee henkilökohtaisesti jokaisen kanssa. Myös kirjoituksen kirjoittajaan ollaan yhteydessä. Tämän jälkeen sitten arvioidaan onko tarvetta jatkotoimenpiteisiin.
Laihon mukaan ihmisten on voitava luottaa henkilökunnan kohtelevan heitä asianmukaisesti. Hän kertoo, että suurin osa sairaanhoitajista on erittäin ammattitaitoisia ja tekee työtä sydämellään. Malmin sairaalaan tehdään vuosittain yli 160 000 käyntiä.
– Määrään nähden emme saa paljonkaan palautetta, mutta yksikin palaute on tärkeä. Ne otetaan kaikki vakavasti, eikä huono kohtelu ole lainkaan hyväksyttävää.
Päänsäryn vuoksi sairaalaan hakeutunut lääkäri kirjoitti Helsingin Sanomissa ihmettelevänsä potilaiden kohtelua hoitajien taholta sekä tunteneensa turvattomuutta ja arvottomuutta.
11:54