Taksiliiton mukaan uhka- ja väkivaltatilanteet takseissa ovat niin harvinaisia, että niistä ei ole ainakaan heillä mitään tilastoja.
Joensuussa Itä-Suomessa poliisi ampui sunnuntain vastaisena yönä taksiryöstöstä epäiltyä miestä. Poliisin mukaan taksin asiakkaana ollut mies oli aseistautunut teräaseella.
Poliisi tutkii tapausta törkeänä ryöstönä ja virkamiehen väkivaltaisena vastustamisena.
Taksiliiton järjestöpäällikkö Katja Saksa sanoo, että jokainen kuljettaja on varmasti joskus uransa aikana joutunut uhkaavaan tilanteeseen. Yleensä kyseessä on sanallinen uhkailu.
– Käteisen rahan käytön väheneminen tekee taksista huonon ryöstökohteen, Saksa toteaa.
– Taksinkuljettajan työ on tietysti sellaista, että sitä tehdään yksin ja usein öiseen aikaan ja asiakkaat saattavat olla alkoholin vaikutuksen alaisia. Nämä ovat jo itsessään riskitekijöitä.
Saksa painottaa, että kuljettaja voi tehdä vain rajallisesti asioita ehkäistäkseen uhkatilanteita.
– Ne johtuvat aina jostain ulkoisista tekijöistä, todennäköisesti siitä, mitä se väkivaltainen tai uhkaava ihminen tekee.
Ei enää pakollista turvallisuuskoulutusta
Taksikuljettajalla on Saksan mukaan aina oikeus kieltäytyä ajosta, jos hän tuntee olonsa uhatuksi.
Aiemmin turvallisuuskoulutus oli osa taksinkuljettajien pakollista koulutusta. Nyt pakollisesta koulutuksesta on luovuttu, ja Saksan mukaan yrittäjän velvollisuus on perehdyttää työntekijä riskitekijöihin, niiden välttämiseen ja ennaltaehkäisyyn sekä hätäpainikkeen käyttöön.
Useimmissa takseissa on kamerat ja hätäpainike, jota painamalla poliisi saadaan nopeasti paikalle.
– Kamerat ja hätäpainikkeet ovat yrityskohtaisia ratkaisuja. Taksiliitto ei ole antanut niistä suosituksia, mutta kyllähän ne turvallisuustekijöitä ovat.
Pleksilaseja kuljettajan ja asiakkaiden välille ei Suomen takseihin ole haluttu. Saksan mukaan niistä on keskusteltu, mutta niiden on todettu haittaavan asiakaspalvelua ja ne koetaan muutenkin epämiellyttäviksi.