Poliisi tutkii parhaillaan epäiltyä henkirikosta Asikkalassa, missä uhriksi on joutunut 19-vuotias taksia kuljettanut nainen.
MTV Uutiset soitti Suomen Taksilittoon, ja kysyi millä tolalla taksinkuljettajien turvallisuus nykyisin on.
Liiton teknisen asiantuntijan Ville Jaakolan mukaan taksinkuljettajien turvallisuus muodostuu kahdesta osatekijästä, kuljettajan ammattitaidosta ja teknisestä turvallisuudesta. Ammattitaitoa voidaan kehittää koulutuksin, jotta voidaan välttyä esimerkiksi konfliktitilanteilta.
Tekninen turvallisuus vaihtelee muun muassa siten, onko taksi jonkinlaisen tilausvälityksen piirissä vai ei.
– Kaikkein parhaiten homma on hoidettu isoissa välitysyhtiöissä, jotka järjestävät omaa kuljettajakoulutusta ja joilla on tämä tekninen puoli turvattu, Jaakola kertoo.
Taksiautoista löytyvät turvalaitteistot vaihtelevat yritysten toimintamallin mukaan.
– Sieltä löytyy turvakameroita, hätäpainikkeita ja reaaliaikaista ajoneuvoseurantaa.
Turvakamera ei ole pakollinen
Jaakolan mukaan taksiautojen turvallisuus on ollut varsin hyvällä tolalla, vaikka vuonna 2018 tapahtunut taksilakimuutos on saattanut heikentää turvallisuutta joidenkin yritysten osalta.
– Vakavia taksinkuljettajien terveyteen kohdistuvia tilanteita on ollut onneksi todella vähän viime aikoina.
Useimmissa taksiautoissa on tallentava turvakamera, mutta se ei ole pakollinen varuste.
– 2000-luvun alussa, kun oli ikäviä tapahtumia enemmänkin, ne yleistyivät. Ennen lakimuutosta lähes kaikissa takseissa oli turvakamera.
– Nyt monenlaisen toimijan myötä, ihan kaikissa sitä (turvakameraa) ei ole.
Useimmista takseista löytyy myös hätäpainike, josta tieto mene yleensä taksikeskukseen, järjestelmästä riipppuen.
– On myös järjestelmiä, joissa tieto menee esimerkiksi vartiointiliikkeen keskukseen.
Katso videoartikkelista Ville Jaakolan haastattelu kokonaan. Jaakola kertoo, mitä tietoja laki velvoittaa keräämään jokaisesta taksimatkasta.