Vuonna 2018 uudistunut taksilaki on aiheuttanut kritiikkiä niin asiakkaissa, taksinkuljettajissa kuin viranomaisissakin.
Poliisihallituksesta kerrotaan MTV Uutisille, että nykyinen taksilaki hankaloittaa taksien tunnistamista ja alan valvontaa.
Nykylainsäädäntö ei esimerkiksi vaadi taksikylttejä tai taksamittareita ajoneuvoissa.
Taksi Helsingin palvelupäällikkö Ano Koskelan mukaan asiakkailta saatu palaute on kasvanut sinä aikana, kun uusi taksilaki on ollut käytössä.
Taksi Helsinki vastaanottaa kuukaudessa arviolta 200 palautetta.
Kun otetaan huomioon erilaisista sovelluksista saadut vuosittaiset arviot, tuhansien arvioiden joukossa on myös sanallista palautetta ongelmatilanteista.
Eniten palautetta tulee taksinkuljettajan liikennekäyttäytymisestä, huonosta asiakaskokemuksesta sekä epäreilusta hinnoittelusta.
Lue myös: Heini oli jo sisällä taksissa, kun mies tempaisi auton oven auki ja alkoi huutaa "asiakkaiden viemisestä" – "Kuski oli selvästi peloissaan"
Jos aiemmin hinta kaikissa takseissa oli sama, nykyään kukin palveluntarjoaja voi itse hinnoitella hintansa – varsinaista hintakattoa ei ole.
Tämän vuoksi hinnat eri taksien ja matkojen välillä voivat vaihdella paljonkin.
– Et välttämättä tiedä, mitä matka tulee maksamaan, kun istut kyytiin, Koskela sanoo.
Voiko taksinkuljettaja veloittaa kilometrin hinnasta jopa 200 euroa?
– Kyllä se käytännössä on mahdollista ja laillistakin. Jos hinta menee yli 100 euron, siitä pitäisi tehdä sopimus.
– Sanotaanko, että 99 euroa on helppo pyytää kyydistä kuin kyydistä lain mukaan.
Voiko epäreilu hinnoittelu suistaa harmaaseen talouteen? Kuuntele haastattelu yllä olevalta videolta!
Asema-aukion villi länsi
Palautteen joukkoon sisältyy myös muutama palaute tilanteista, joissa tilanne taksinkuljettajan ja asiakkaan välillä on kärjistynyt aggressiiviseksi.
– Suurin osa asiakaspalvelutilanteissa on sellaisia, ettei esimerkiksi auteta tavaroita konttiin tai ei avata ovia – näitä tapahtuu eniten.
Tällä hetkellä Helsingin keskustassa sijaitseva päärautatieasema, tarkemmin sen asema-aukio, on Suomen vilkkain taksitolppa, kun Helsinki-Vantaan lentoasema ammottaa koronaepidemian vuoksi tyhjyyttään.
– Asema-aukion tilanne on varmasti se, mistä eniten puhutaan. Poliisilla ja pysäköintivalvojilla on tieto siitä, että asema-aukion tilanne on haastava.
– Siellä näkyy se, että asiakkaisiin saatetaan käydä käsiksi, Koskela kertaa omaan kokemukseensa pohjaten.
Lue myös: Korona iski taksialalle – enää Kela ei korvaa taksiyrittäjän odotusaikaa, kyytien kustannukset yhteiskunnalle tuplaantuneet: "Onhan se meille parempi"
Aggressiivinen käytös voi aiheuttaa pelkoa
Koskela on ollut nimenomaan asema-aukiolla seuraamassa useina viikonloppuiltoina, millaista palvelua asiakkaat saavat.
Koskelan mukaan vilkkaalla taksitolpalla saa todistaa yllättävän usein tilanteita, joissa asiakaspalvelutilanne on jollain tavalla aggressiivinen – usein haukkumasanojen sävyttämänä.
– Siellä on paljon sitä, että asiakas yritetään mahdollisesti jopa – ei nyt väkisin mutta puoliväkisin saada autoon kyytiin.
– Se aiheuttaa tietysti pelottavan tilanteen asiakkaalle, joka ei välttämättä ymmärrä, onko hänen pakko mennä tämän taksinkuljettajan kyytiin.
Taksilakiin saadaan lähitulevaisuudessa muutos. Millä aikataululla ja mihin yksityiskohtiin halutaan muutoksia? Katso yllä olevalta videolta!
MTV Uutiset Live haastatteli viikonloppuna taksinkuljettajaa taksilakiin liittyen. Lue aiheesta lisää: |