Mietojen alkoholijuomien myynti väheni alkuvuonna 2,4 prosenttia, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto tiedotteessa.
Myynti supistui tammi-maaliskuussa 2,1 miljoonaa litraa edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Suhteessa eniten laski siiderin myynti, lähes 9 prosenttia eli 0,4 miljoonaa litraa. Oluen myynti putosi 2,3 prosenttia eli 1,7 miljoonaa litraa. Long drink -juomien myynti pysyi ennallaan.
Vaikka oluen menekki kokonaisuudessaan laski, alkoholittoman oluen suosio vahvistui 5,3 prosenttia.
Muista panimojuomista kivennäisvesien myynti kasvoi yli 5 prosentilla. Virvoitusjuomien myynnissä oli laskua 0,7 prosenttia.
Lue myös: Poliisi ratsannut salakapakoita ja vihjaa sakkoakin suuremmasta uhasta ravintoloitsijalle
Virus ei ehtinyt iskeä
Koronavirus ehti vaikuttaa myyntiin suhteellisen vähän, sillä poikkeusolot otettiin käyttöön maaliskuun puolivälissä. Paremmin koronan vaikutukset näkyvät toisen vuosineljänneksen tilastoista.
Tilastot kuitenkin kertovat, että alkoholin myynnin painopiste siirtyi jo maaliskuussa ravintoloista vähittäiskauppaan.
– Vähittäiskauppojen panimotuotteiden myynnissä näkynyt kasvu voidaan näin ollen perustella pitkälti kulutuksen siirtymisellä ravintoloista ja laivoilta kauppoihin. Tilastojemme perusteella mietojen alkoholijuomien kulutus ei ole kasvanut siten kuin julkisessakin keskustelussa on aiheellisesti pelätty, sanoi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.
Koronavirustilanteen on pelätty lisäävän alkoholin kulutusta perheissä, joissa sitä juodaan muutenkin runsaasti.
Oluen myynti on ollut laskussa useita vuosia peräkkäin.