Mikä Cyber Monday? Näin alennusmyyntipäivä sai alkunsa

3:45img
KATSO MYÖS: Black Friday on ovella, mutta alennusprosentti saattaa johtaa harhaan – näin vältät sudenkuopat!
Julkaistu 25.11.2021 16:50(Päivitetty 29.11.2021 08:06)

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Cyber Monday on verkkokaupan alepäivä.

Black Fridayta vietetään marraskuussa, mutta mikäli ostokset menevät sivu suun, ei hätää – seuraava ostosilmiö iskee jo muutaman päivän kuluttua. Cyber Monday on erityisesti verkkokaupan alepäivä.

Lue myös: Ostokiima yltyy elektroniikkakaupoilla, mutta tiedätkö, milloin esimerkiksi älypuhelinta ei kannata ostaa? – "Joskus hätähousu elää aikaansa edellä"

Kuka keksi Cyber Mondayn?

Cyber Monday eli "kybermaanantai" on verkkokaupan alennusmyyntipäivä. Sen kehitti Ellen Davis vuonna 2005.

Idea syntyi tilastoista, joiden mukaan amerikkalaiset ostelivat runsaasti tuotteita kiitospäivän jälkeen – mahdollisesti siksi, että he olivat pyhien jälkeen palanneet töihin hyvien nettiyhteyksien ääreen. Päiväksi suunniteltiin verkkokaupan alennusmyyntipäivä, joka kasvoi ilmiöksi, kertoo RD.com.

Päivälle harkittiin myös nimeä Black Monday tai Blue Monday, suom. sininen maanantai, koska hyperlinkit ovat usein sinisiä.

Lue myös: Mieti kahdesti, ennen kuin haaskaat rahasi näihin – Verkkokauppa.com paljasti tuotteet, joiden ostamista kadutaan eniten

Koska Cyber Monday on?

Cyber Monday on aina Black Friday -viikonlopun jälkeisenä maanantaina. Vuonna 2021 Cyber Monday on 29. marraskuuta.

Katso myös: "Se on ihan selkeästi nouseva trendi" – ostaisitko joululahjaksi käytetyn lahjan? Juttu jatkuu videon alla.

2:04img

Lue myös: Elektroniikkajätit paljastavat, mitä tuotteita suomalaiset hamstraavat Black Friday -viikolla: "Ei riitä kaikille"

Onko Cyber Monday suosittu?

Ensimmäisenä vuonna Cyber Mondayn aikana kulutettiin puoli miljardia dollaria. Suosio kuitenkin räjähti myöhemmin; vuonna 2019 amerikkalaiset kuluttivat 12 miljoonaa minuutissa pelkästään iltakymmenen ja aamukahden välillä, kertoo CBS.

Vuonna 2020 amerikkalaiset tuhlasivat päivään jo yhdeksän miljardia dollaria, kertoo RD.com. Se oli siis suurin verkkokaupan myyntipäivä Yhdysvalloissa.

Lue myös: Nousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"

Lue myös: Black Friday saa monet jouluostoksille – kaupan hyllyssä voi odottaa pettymys: "Todellinen ongelma tällä hetkellä"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet: Rd.com, Cbsnews.com, HS.fi

Tuoreimmat aiheesta

Ilmiöt