Black Friday -ostospäivää vietetään tänä vuonna perjantaina 26. marraskuuta, mutta myös 11.11. pidettävä Singles' Day sekä mustaa perjantaita seuraava Cyber Monday lietsovat monet kulutushumalaan. Verkkokauppa.comin myyntidata paljastaa, että suomalaiset hankkivatkin uutta elektroniikkaa erityisesti loppuvuodesta.
Marraskuun Black Friday -kulutusjuhla sekä lähestyvä joulu saavat suomalaiset hankkimaan uusia härveleitä siinä määrin, että yhden kuukauden aikana myydään peräti neljäsosa kaikista vuoden puhelimista ja älykelloista.
Myös robotti-imureita ja sähköpotkulautoja myydään loppuvuonna yli 50 prosenttia enemmän alkuvuoteen verrattuna.
Verkkokauppa.comin tuotepäällikkö Max Virta kertoo yhtiön tiedotteessa, että uudesta tekniikasta kovasti innostunut hankkii helposti kalliimmasta päästä olevan ja teknologisesti kehittyneimmän uutuuden, vaikka pärjäisi halvemmallakin.
Lue myös: Black Friday -tutkimus selvitti: Näitä tuotteita suomalaiset etsivät – osassa tuotteista hinnat jopa nousevat
– Joskus hätähousu elää kuitenkin aikaansa edellä, Virta toteaa ja antaa käytännön esimerkin:
– Esimerkiksi kaupasta kainaloon saattaa tarttua uusi 8K-älytelevisio, mutta kotona iltauutisia ei voi katsoa vielä edes 4K-resoluutiolla.
Uudesta tekniikasta johtuen 8K-resoluutioon kykenevän television hinta on suhteessa vastaavaan 4K-televisioon huomattavasti kovempi, vaikka television ominaisuuksia ei pystykään vielä täysin hyödyntämään.
Virta kehottaakin pohtimaan uusien tuotelanseerauksien äärellä, onko sen kaikkein edistyneimmän laitteen uusilla teknologisilla ominaisuuksilla oikeasti merkitystä omaan arkeen. Etenkin kärkibrändien, kuten vaikka Applen ja Samsungin, uusien lippulaivamallien hypetys on kovaa, mutta pää kannattaa pitää kylmänä.
Tiesitkö?
|
Mikä on väärä aika ostaa uutta elektroniikkaa?
Verkkokauppa.comin tuotepäällikkö Juha Orava kertoo MTV Uutisille, että mitään yleispätevää nyrkkisääntöä siihen, milloin uutta elektroniikkaa ei kannata ostaa, ei ole. Hankinnan järkevyys riippuu paljon tuoteryhmästä.
– Älypuhelinta ei välttämättä kannata ostaa heti sen julkistuksen aikaan. Puhelinten myyntiaika on sen verran lyhyt, että ensimmäiset hinnanalennukset saattavat tulla hyvinkin nopeasti. Toki lippulaivapuhelimissa usein ennakkotilaajat saavat arvokkaita kaupanpäällisiä, jotka taas tasoittavat kynnystä ostaa puhelin heti julkistuksessa, hän sanoo.
Lue myös: Susannan kännykän huollosta käsittämätön vääntö Microsoftin kanssa: ”Tämä on syönyt naista”
Tuotteet, joita tavallisen kuluttajan ei välttämättä kannata olla heti ensimmäisten joukossa jonottamassa, ovat täysin uuden teknologian tuotteet, kuten vaikkapa taittuvanäyttöiset älypuhelimet, jotka ovat verrattain tuore tuote markkinoilla. Vaikka teknologia onkin tällä hetkellä Oravan mukaan toimivaa, on lähivuosina odotettavissa useampia vaihtoehtoja ja tekniikan vakiintumista.
– Uudenlaisissa tuotteissa ja uudessa tekniikassa kestää aina aikansa, kunnes tuotteet saadaan hiottua täysin valmiiksi ja toimiviksi. Tällöin kannattaa malttaa pitää ostohousut kaapissa, kunnes laitteista saadaan myyntiin muutama iteraatio [laitesukupolvi], joiden myötä varhaiset ongelmat ja bugit on saatu ratkaistua, Orava kertoo MTV Uutisille.
Sen sijaan esimerkiksi robotti-imuri on Oravan mukaan tänä päivänä jo riskitön hankinta, sillä ensimmäiset älykkäät imurit esiteltiin kuluttajille jo kymmenen vuotta sitten.
– Myös kodinkoneiden tekniikka on sen verran vakiintunutta ja kypsää, että näistä voi uusimmat mallit ostaa heti julkistettua. Kodinkoneiden mallistojen myyntiaika on myös sen verran pitkä, ettei hintamuutoksia juurikaan tapahdu.
Näiden laitteiden hankintaa harkitaan pitkään
Oravan mukaan suomalaisten ostotottumuksiin pätee pari sääntöä, jotka eivät liity pelkästään teknologian ostamiseen, vaan kaikenlaiseen kuluttamiseen.
– Mitä kalliimpi ja pitkäikäisempi hankinta on kyseessä, sitä pidempään ja tarkemmin sitä harkitaan.
Esimerkiksi puhelin vaihdetaan usein parin vuoden välein, joten sen puntarointiin ei välttämättä käytetä paljonkaan aikaa.
– Monet tsekkaavat, että muutama perustarve täyttyy, eli esimerkiksi kamera on laadukas ja akku kestää, ja tämän jälkeen valitaan laite brändiuskollisuuden tai puhtaasti designin perusteella.
Sen sijaan esimerkiksi televisiot ja isot kodinkoneet ovat huomattavasti pitkäikäisempiä hankintoja, joten niiden vertailuun ja harkintaan käytetään usein paljon enemmän aikaa.
– Jo pelkästään laitteiden fyysinen koko ajaa tekemään harkitumpia päätöksiä. 75-tuumaista televisiota ei ole kiva lähteä vaihtamaan, mikäli kotona huomaa, ettei se tuekaan jotain tiettyä ominaisuutta tai sen ulkonäkö ei miellytäkään silmää, Orava sanoo.
Lue myös: Black Friday -alennukset olivatkin harhaa? SK: Hinnat nousivat, viikkoa ennen pesukonekin oli halvempi
Lähde: Verkkokauppa.com