Mika Häkkinen kertoo Autosport-lehden podcastissa mielenkiintoisen taustan hänen ja Ferrari-legenda Michael Schumacherin välisen ensimmäisen mestaruustaistelun ratkaisuhetkestä vuoden 1998 Japanin osakilpailussa – tai itse asiassa jo ennen sitä.
LUE MYÖS: Mika Häkkisen legendaarinen liike sai Michael Schumacherinkin hämmästyneeksi, häikäisevää suoritusta ihastellaan vielä tänäkin päivänä – "Yksi F1-historian upeimmista"
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Belgian GP suorana 28.-30.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Belgian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Häkkinen nappasi ensimmäisen kahdesta maailmanmestaruudestaan ajettuaan voittoon Suzukassa. Schumacher oli vielä aika-ajon paalupaikkansa jälkeen hyvissä asemissa nousemaan neljän pisteen takamatkalta ohi, mutta ennen starttia tapahtunut moottorin sammuminen pakotti saksalaisen takimmaiseen lähtöruutuun.
Lopulta Schumacherin kisa päättyi keskeytykseen, mikä varmisti Häkkiselle ikimuistoisen MM-voiton. Suomalaiskuski kertoo kuitenkin nyt, että Ferrariin iskenyt vika oli hyvin McLarenin tiedossa.
– Tiesin, että se auto oli massiivisesti äärirajoilla tällaisessa uusintalähdössä – kytkin ja moottorin lämmöt. Jos olet liian hidas lämmittelykierroksella, kaikki kuumenee vielä entisestään, koska näissä autoissa ei ole isoja jäähdyttimiä, Häkkinen selvittää Autosportin podcastissa.
Ensimmäisen lähtöyrityksen kariuduttua Schumacher jäi pyörittelemään päätään autoonsa. Mekaanikot pääsivät uudelleen autojen kimppuun, mutta Ferrarilla otti aikansa.
– Ilma jäähdyttää öljyn ja veden. Sen takia lämmittelykierros oli erittäin tärkeä. Kun näin, että Michael stumppasi Ferrarinsa, en ollut yllättynyt, Häkkinen toteaa.
– Minun mekaanikkoni olivat todella nopeita. Aina kun startti peruttiin, he ryntäsivät välittömästi autoni luokse. He jäähdyttivät moottorin, vaihteiston ja avasivat kuumentuneet pyörät. McLaren toimi erittäin ammattimaisesti.
– Sitten katsoin Michaelia, ja hän istui yksinään autossa. Kukaan ei tullut hänen luokseen. Tiesin, ettei se päättyisi hyvin, Häkkinen kummastelee.
Tilanne oli kuitenkin kriittinen myös Häkkiselle.
– Minun lämpöni olivat 120 asteessa. Ajattelin, että tämä ei onnistu, jos mekaanikot eivät saa jäähdytettyä autoa.
– Se, että hänen autonsa hajosi, ei yllättänyt minua. Olinko onnellinen siitä? Totta kai! Häkkinen nauraa.