Mika Salon kieli poskessa heittämä lausunto Mika Häkkisen työntämisestä ulos radalta F1-sarjan mestaruustaistelussa aiheutti kohua tasan 20 vuotta sitten Nürburgringillä ajetun Euroopan GP:n yhteydessä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Singaporen GP suorana 20.-22.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.25,
2. harjoitukset klo 15.25
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Singaporen GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: F1-mestarin sopimussotkun käänne pysyi 20 vuotta mysteerinä – nyt paljastui, että häntä oltiin korvaamassa Mika Salolla!
Salo palkattiin Ferrarille tuuraamaan kesällä Silverstonessa loukkaantunutta Michael Schumacheria, mutta MM-taisteluun hänellä ei missään kohtaa ollut asiaa. Näin suomalaiselle jäi apumiehen rooli tallikaverinsa Eddie Irvinen tukena.
Mika Häkkisen Monzassa kokeman dramaattisen keskeytyksen jälkeen kauden kolmanneksi viimeiseen osakilpailuun saavuttiin Häkkisen ja Irvinen ollessa tasoissa 60 pisteessä kuljettajien MM-sarjan kärjessä.
Salo heitti Nürburgringin viikonloppuna ilmoille huolimattoman kommentin, jonka mukaan hän olisi valmis vaikka kilkkaamaan kilpailevalla McLarenilla ajaneen Häkkisen ulos radalta auttaakseen Irvinea maailmanmestaruusjahdissa.
Osa F1-toimittajista otti kommentin turhankin tosissaan, ja Salo sai oikaista noussutta myrskyä Ferrarin kohdalta täysin pieleen menneiden aika-ajojen jälkeen.
– Ei kukaan ole niin tyhmä, että edes ehdottaa tuommoista asiaa minulle. Totta kai teen kaikkeni tallin eteen, mutta luuletko, että nämä tulevat sanomaan minulle, että aja jonkun päälle? Ei siinä ole mitään järkeä, Salo sanoi Tulosruudun haastattelussa.
Myös Häkkinen ja hänen tallikaverinsa David Coulthard suhtautuivat kommenttiin huumorina.
– Ei se varmaan sitä tarkoittanut tosissaan. Eiköhän se heittänyt vähän tsoukkia, Häkkinen hymyili MTV3:lle.
– Tunnen Mikaa jonkun verran ja uskon hänen vitsailevan tilanteesta, koska sellaisen ehdottaminen, että työnnät toisen auton ulos radalta, ei ole enää urheilua. Tämä on urheilua, ei sotaa, Coulthard totesi.
Irvine oli Euroopan GP:n lähtöjärjestyksessä yhdeksäs ja Salo vasta 12:s Ferrarin epäonnistuttua pahasti sadesäässä. Häkkiseltä jäi kuitenkin suurin hyöty saavuttamatta, sillä Irvinen jäätyä pistesijojen ulkopuolelle, hän oli itse sunnuntain kisassa vasta viides.
Näin ollen ero MM-pisteissä kasvoi vain kahdella lähdettäessä historian ensimmäiseen Malesian osakilpailuun. Niillä pisteillä oli kuitenkin iso merkitys kauden lopussa.
Nürburgringin kisa jäi Mika Salolla viimeiseksi Ferrarin ratissa Schumacherin palattua ajotehtäviin seuraavassa kisassa.
Kisan raportti Tulosruudussa vuonna 1999:
3:19