Kysyimme kuudelta huippudesignerilta, mikä on klassikko, mikä oli heidän nuoruuden ihanneautonsa ja mikä on muotoiluikoni.
Audin Marc Lichten suosikit löytyvät yllätys yllätys Audin leiristä. Mukana toki yksi Porsche.
Lichten valitsema klassikko: Audi Sport quattro. "Audi on yhtä kuin quattro. Tämä auto on nelivedon ruumiillistuma."
Lichten valitsema nuoruuden ihanne: Audi 90 quattro IMSA-GTO. "Korisarja ja tekniikka luovat autolle koko sen olemuksen. Siksi tämä on yksi suosikkejani."
Lichten valitsema ikoni: Porsche 911 Carrera RS 2.7. "Design-ikoni, joka on inspiroinut minuakin. Yksinkertainen on kaunista. Ja kaikki tunnistavat sen heti."
-----
Opelin Mark Adams hehkuttaa muun muassa Lamborghinin muotoilua.
Adamsin valitsema klassikko: Jaguar E-type. "Sen muoto vetoaa suoraan tunteisiin. Yksi niistä autoista, jonka olisin mieluusti piirtänyt itse. Taideteos."
Adamsin valitsema nuoruuden ihanne: Ferrari 308 GTB. "Kasvoin 70-luvulla, ja Ferrarin muodot kiinnostivat minua niin paljon, että halusin ryhtyä automuotoilijaksi."
Adamsin valitsema ikoni: Lamborghini Miura. "Urheiluautot ovat muotoilun temppeleitä. Tämä on selvää, kun katsoo Miuraa. Yksinkertaisesti käsittämättömän kaunis auto."
-----
Porschen Michael Mauer nostaa Opel-muotoilijan tavoin esille Lamborghini Miuraa.
Mauerin valitsema klassikko: Lancia Stratos. "Stratos oli niin paljon aikaansa edellä, sen edistykselliset muodot kyseenalaistivat paljon. Tämän avantgardisempi ei auto voi olla."
Mauerin valitsema nuoruuden ihanne: Porsche 911. "Ykkössuosikkini – ja sukupolvella ei ole niin suurta väliä."
Mauerin valitsema ikoni: Lamborghini Miura. "Miura on selkeästi kaikista aistillisin auto, jonka tiedän. Sen muodot ovat eeppiset."
-----
Hyundain ja Kian Peter Schreyeriä pitää otteessaan E-Type.
Schreyerin valitsema klassikko: Porsche 928. "Monien mielestä ei edes Porsche. Minusta se oli syntyhetkellään todella innovatiivinen."
Schreyerin valitsema nuoruuden ihanne: Jaguar E-type. "Isäni näytti minulle valokuvan E-typestä, joka maksoi tuolloin 24 000 Saksan markkaa. Sen muodot saivat minut valtaansa ja ovat pitäneet otteessaan siitä saakka."
Schreyerin valitsema ikoni: VW Golf GTI. "Ruutukangaspenkit, mustat puskurit ja kylkilistat ja takahelma… Mahtava auto."
-----
VW-konsernin Walter de Silva on muotoillut mm. Audi A5:n.
De Silvan valitsema klassikko: Citroën DS. "Upea auto, etenkin alkuperäisessä muodossaan 50-luvulla. Tähän päivään mennessä yksikään toinen auto ei ole ollut yhtä paljon aikaansa edellä."
De silvan valitsema nuoruuden ihanne: Alfa Romeo Giulietta Spider. "Tämä Alfa on ehdottomia suosikkejani. Automuotoilun mestariteos."
De Silvan valitsema ikoni: Audi A5. "Autojen muodot ovat viehättäneet minua pikkupojasta asti. A5 on kaunein sarjatuotantoauto, jonka olen koskaan tehnyt."
-----
Mercedes-Benzin Gorden Wagenerin mukaan lokinsiipi-Mersu oli aikaansa edellä.
Wagenerin valitsema klassikko: Jaguar E-type. "Keveä perä, korostettu ja pullistettu konepelti… moni Mercedes AMG GT:tä ensi kertaa katsova muistaa sen, miltä tuntui nähdä tämä auto ensimmäisen kerran."
Wagenerin valitsema nuoruuden ihanne: Mercedes Typ 320. "Linjakkaat muodot ja katetut pyöränkotelot edustavat minulle estetiikkaa puhtaimmillaan. Sen muodot ovat yhä uskomattoman seksikkäät."
Wagenerin valitsema ikoni: Mercedes 300 SL. "Mahtavat selkeät pinnat, vahva autourheiluperimä – tämä auto oli aikaansa edellä."