Nyt on käsissä oikeasti aikakone, ja sillä matkataan vuoteen 1963. Sir William Lyons myy Jaguar E-Typeä niin paljon kuin niitä vain ehditään valmistaa. Tavallisten autojen joukossa valmistuu myös 12 kevytrakenteista erikoisversiota. Niitä oli tarkoitus valmistaa alunperin 18 kappaletta, mutta kuusi autoa jäi tekemättä… Kunnes Jaguarin Heritage-osaston pojat keksivät rakentaa ne – vuonna 2015.
Tykkäsimme
- kerrankin oikeasti puristanistinen ”uusi” urheiluauto
- uudet versiot teknisesti täydellisempiä kuin alkuperäiset
Emme tykänneet
- voiko tätä kutsua hyvällä mielellä klassikoksi?
Klassikkojen perinteitä kunnioittaen autot on rakennettu täsmälleen samalla tavalla kuin yli 50 vuotta sitten. Yhden alkuperäisen auton kaikki osat on skannattu ja materiaalit analysoitu, ja sen pohjalta on tehty nyt kuusi alkuperäisiin materiaaleihin ja valmistustapaan perustuvaa kloonia. Ne myös saivat alkuperäisen suunnitelman mukaiset valmistusnumerot.
Jotain on kuitenkin tapahtunut 50 vuodessa, koneellisen työstämisen tarkkuus on mennyt esimerkiksi aika paljon eteenpäin. Tämä tarkoittaa sitä, että uudet versiot ovat rakenteellisesti ylivertaisia alkuperäisiin verrattuna.
Kiinnostuitko? Ihan kuka tahansa ei autoja saa ostaa, sillä Jaguar valitsee ostajaehdokkaiden joukosta vain tunnettuja Jaguar-entuisteja, jotka ajavat autoilla myös kilpaa. Jaguar haluaa, että autoilla todellakin ajetaan ja että ne näkyvät erilaisissa klassikkotapahtumissa. Autoilla on FIA:n hyväksyntä klassikkokisoihin. Vaivalla valmistettuja autoja ei siis haluta pölyyntymään keräilijöiden autotalleihin.
Ja hyvä niin, sillä pääsemme auton valmistusnumero 13 rattiin, ja kyseessä on ehta kilpa-auto. Sen suora kuutosmoottori on peruja jo vuonna 1948 valmistetusta legendaarisesta XK 120:sta. Samaa moottoria on käytetty myös C- ja D-Typessä 50-luvulla, ja moottorilla on vyöllään muun muassa viisi Le Mans -voittoa.. Jotain moottorin edistyksellisyydestä kertoo jo se, että se oli vielä vuonna 1963 erittäin moderni.
Auton iän tuntee heti ratin takana. Tämä on klassikko. Penkit on kiinnitetty suoraan alumiinikoriin, ja jalkatilassa näkyvät niitit ovat täsmälleen samanlaisia kuin alkuperäisissä autoissa. Vau.
Isosta kuutosesta otetaan irti 340 hevosvoimaa, joka on tuhat kiloa painavaan savunharmaaseen petokissaan aivan riittävästi. Kori elää ja vibraa kiihdytyksissä, ja moottorin äänimaailma on jumalainen. Kolme Weberin tuplakaasaria ja Lucasin sytytysjärjestelmä tekevät aikamatkasta 60-luvulle täydellisen.
Tavaratilaa ei ole ollenkaan, sillä takakontin alta löytyy massiivinen lähes 140 litran vetoinen alumiininen polttoainesäiliö. Kyllä. Tämä auto on suunniteltu kestävyyskisoja silmälläpitäen, Jaguar oli myös 60-luvulla erittäin aktiivinen Le Mansissa.
Tätä on mekaanisesti upean laitteen ajaminen parhaimmillaan. Ei turhaa elektroniikkaa, ei turhia kuskia ajokokemuksesta etäännyttäviä apujärjestelmiä. Ei ihme, että niistä alkuperäisistä autoista pyydetään maltaita.
Nyt pitäisi vain päättää, miten suhtautua tähän uuteen versioon. Onko tämä alkuperäinen, replika vai jotain niiden väliltä?
Galleria
Jaguar E-Type Lightweight
Moottori 3 868 cm3 suora kuutonen
Teho 250 kW (340 hv) / 6 500
Vääntö 380 Nm / 4 500
0-100 km/h 4,1 s
Huippunopeus 280 km/h
EU-kulutus ei ilmoitettu
CO2-päästöt ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 453 mm, leveys 1 700 mm, korkeus 1 181 mm, akseliväli 2 440 mm
Omamassa 1 040 kg
Tavaratila ei ilmoitettu
Lue myös nämä Jaguar-jutut:
Jaguar-uutuuden mallivalikoima hämmästyttää – “Olisi aiemmin ollut pyhäinhäväistys”
Koeajo: Jaguar XE – BMW on benchmarkattu tarkkaan