Mika Kallion paluu ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjaan tyssäsi Valenciassa vain 11 kierroksen jälkeen.
Kallion pyörään iski sähkövika kilpailun viidennellä kierroksella. Pyörän tehoja hävisi, ja ajettavuus alkoi kärsiä. Muutama kierros myöhemmin pyörästä katosi luistonesto, ja renkaat alkoivat kulua nopeaa tahtia.
Lopulta juuri ennen keskeytystä Kallion pyörästä hajosi toinenkin sensori. Se pakotti lopettamaan ajamisen. Tyngäksi jäänyt kilpailu harmitti Kalliota, joka lähti isommilla odotuksilla starttiin.
- Kyllähän tästä jäi vähän katkera maku. Ei me päästy edes minimitavoitteeseemme eli ajaa kilpailu maaliin, Kallio harmitteli tiedotteessaan.
- KTM:lle olisi ollut tärkeää päästä maaliin ensimmäinen kilpailu. Tiedettiin kyllä jo ennen viikonloppua, ettei olla tekniikan kanssa ihan valmiita ja tällaista voi sitten käydä. Tosin oli siinä mielessä erikoiset ongelmat, että meillä on takana yli 10 000 testikilometriä eikä tällaista ole vielä koskaan tapahtunut. Nyt sitten kilpailussa tietysti kärähti nämä "euron sensorit", Kallio manaili.
Kilpailun alku oli kuitenkin KTM:lle ja Kalliolle lupaava. Kallio ajoi ensimmäiset kierrokset pitäen oman sijoituksensa eikä ollut mitenkään isoissa ongelmissa lähellä ajavien kuljettajien kanssa.
- Jäi harmittamaan, että kilpailu loppui osaltani niin aikaisin. Tuli liian vähän niitä kierroksia, joissa pyörä toimi, jotta olisimme saaneet tallille tärkeää informaatiota pyörän toimimisesta kilpailun edetessä. Olisi ollut kiva nähdä mihin parhaimmillaan pystytään, kun alku oli kohtuullinen ja tuntui hyvältä, Kallio kertasi.
- Näitä ei kuitenkaan auta itse murehtia, koska tein mitä pystyin. Tällä kertaa päättyi näin ja en voinut sille mitään. Tärkeää oli nähdä, että pystytään ajamaan sarjassa muiden mukana ja seuraava askel on lähestyä keskitason suoritusta ja siitä sitten pikkuhiljaa eteenpäin, Kallio jatkoi.
KTM tulee ensi kaudella ensikertalaisena mukaan MM-sarjaan kauden alusta alkaen. Kokenut Kallio tunnistaa aloittavan tallin haasteet, mutta myös vahvuudet ovat selkeät. Kallio jakoi tunnustusta tallinsa henkilökunnalle ja työskentelyolosuhteilleen.
- Kuten olen sanonut, niin vuosi on todella lyhyt aika moottoriurheilussa, eikä siinä ajassa rakenneta huippupyörää. Kyllä vähintään toinen vuosi tarvitaan testausta ja kehittämistyötä, että lähestytään kärkeä. Sen verran on eroa vielä huippuihin.
- Tässä tallissa on resurssit ja laatutekijät kaikin puolin kunnossa. Motivaatiota tehdä asiat tarkasti löytyy aina omistajia myöten. Tapasin heidät täällä viikonlopun aikana ja heille moottoriurheilussa menestyminen on todella tärkeää. Todella hienoa olla tällaisessa porukassa mukana, Kallio kiitteli.