Ratamoottoripyöräilijä Mika Kalliolla on pullat hyvin uunissa. Ura on kääntynyt uuteen nousuun KTM-tallin MotoGP-projektissa ja MM-sarjan promoottori antaa vahvaa taustatukea piakkoin 35 vuotta täyttävälle konkarikuljettajalle.
Epäilijöiden mielessä Kallion ura oli jo kuopattu, mutta niin vain hän kampesi itsensä takaisin moottoripyöräilyn kuninkuusluokkaan.
– Epäilijöitä on näpäytetty. Silti tärkeintä on, että pystyin todistamaan itselleni vauhtini olevan tallella ja että se riittää, Kallio sanoo.
KTM:n testikuljettajana työskentelevä Kallio on kilpaillut tällä kaudella valikoiduissa MM-osakilpailuissa villillä kortilla. Näytöt ovat olleet niin hyviä, että Kallion mukaan jatkoa seuraa ensi vuonna. Kallio on erittäin vahvoilla päästä KTM:n vakituiseksi kisakuljettajaksi ja jatkaa vähintään tallin testikuljettajana.
Syrjäyttääkö brittikuskin?
Kallio solmi pari vuotta sitten KTM:n kanssa sopimuksen testikuljettajaksi ryhtymisestä. Kisapilotin paikka olisi voinut tuolloin lohjeta MM-sarjan Moto2-luokasta ja ehkä MotoGP-luokastakin, mutta KTM:n projekti ajoi ohi muista vaihtoehdoista.
Kallio katsoi, että paikka tehdastallin testimiehenä oli parempi vaihtoehto kuin mahdollinen rimpuilu jossain muussa, kenties kilpailukyvyttömässä tallissa.
Lisäksi Kallion valintaa puolsi se, että hän oli tehnyt aiemmin menestyksekästä yhteistyötä KTM:n kanssa MM-sarjan pikkuluokissa.
KTM:n MotoGP-projekti on vielä nuori, eikä sen pyörällä voi vielä yltää terävimpään kärkeen. Tulevaisuudessa tilanne voi muuttua.
– KTM:n resurssit ovat isot ja uskon vahvasti siihen, että pyörä saadaan erittäin kilpailukykyiseksi, Kallio toteaa.
KTM:n kisakuskit ovat tällä erää Pol Espargaro ja Bradley Smith. Kallio kärkkyy etenkin Smithin paikkaa, sillä britti on jäänyt tuloksellisesti pahasti suomalaisajajan varjoon. Smithillä on kuitenkin sopimus ensi kaudesta KTM:n kanssa.
– KTM on silti julkisesti ilmoittanut, ettei ole tyytyväinen Smithin edesottamuksiin, Kallio huomauttaa.
Kotikilpailu vauhdittaa uraa
Vahvaa taustatukea Kallion uralle antaa MM-promoottori Dorna Sports. KymiRingillä on määrä ajaa MM-osakilpailu 2019 ja kisa tarvitsee suomalaisen vetonaulan. Niinpä Dornan pääjohtaja Carmelo Ezpeleta pyrkii vauhdittamaan Suomen ykkösmiehen eli Kallion työllistymistä vakituiseksi kisakuljettajaksi.
– Jos vakituista kisakuljettajan paikkaa ei löydy, annamme hänelle varmasti villin kortin kotikisaan, Ezpeleta totesi STT:lle elokuussa.
Ezpeletan tuki on Kalliolle mieluisaa, sillä espanjalaispomolla on tunnetusti paljon valtaa tallipaikkoja jaettaessa. Tämä on nähty monesti aiemmin.
– Onhan sitä tietysti helpompi neuvotella tallipaikkaa tällaisessa tilanteessa, Kallio tuumaa.