Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, mistä kumin polttamisessa on kyse.
– Mielenkiintoinen kysymys. Henkilökohtaisesti en keksi kumin polttamiselle yhtään järkevää perustetta. Itselläni ei siihen olisi edes varaa, koska renkaat ovat mielestäni varsin kalliita – toisilla taloudellinen tilanne tuntuu olevan selkeästi parempi, Vesalainen lohkaisee.
Jos kulutuspinta hierotaan asfalttiin yhtenä viikonloppuyönä, saattaa Vesalaisen mukaan samojen renkaiden kanssa tulla vastaan ikäviä yllätyksiä sadekelin koittaessa.
Miksi kukaan on keksinyt polttaa kumia?
Vesalainen kertoo, että kansa haluaa leipää ja sirkushuveja. Valitettavasti aina kaikki eivät kuitenkaan muista, etteivät nämä huvit kuulu yleisen liikenteen sekaan.
– Yleensä kumia poltetaan tavallista tehokkaammalla autolla. Polttajat ovat huomionhakuisia kuljettajia, joilla on tarve esitellä taitojaan ja autonsa voimavaroja pönkittääkseen omaa arvostustaan kaveripiirissä.
Miten kumia poltetaan?
– Jos jotakuta tämä aihe vielä edellä kertomieni asioiden jälkeenkin kiinnostaa, ohjeet löytyvät internetin ihmeellisestä maailmasta. Siellä toinen toistaan kovemmat jätkät, nuo tosielämän pelle pelottomat, kertovat, miten esimerkiksi lukkopihdit jarruletkussa auttavat onnistumaan tässä ”miehuuskokeessa”, Vesalainen sanailee.
Miten siitä voidaan rangaista?
– Nettikeskusteluista voi lukea erilaisia hintoja asfalttiin poltetuille kumimetreille. Käännyin komisario Ilkka Kantolan puoleen, joka vahvisti epäilykseni siitä, että nämä metrihinnat ovat urbaania legendaa.
Tulkinnanvaraista
– Rangaistukset teoille määräytyvät tapauskohtaisesti. Niihin vaikuttavat muun muassa paikka, aika, olosuhteet ja lähellä olevat muut tienkäyttäjät. Tulkinnat vaihtelevat eri puolilla Suomea nimikkeiden ja päiväsakkojen osalta, koska täysin yksiselitteistä ohjetta asiasta on käytännössä mahdotonta laatia.
Päiväsakkoja ja ajokieltoa
Liikennevaloista tai paikaltaan lähdettäessä tehdyt täyskaasukiihdytykset, joissa mustaa rantua jää jälkeen, tulkitaan yleensä häiritsevänä ajotapana tai tarpeettomana ja häiritsevänä ajona taajamassa.
Ajoneuvon paikallaan huudattaminen, sudittaminen ja perän heittäminen luokitellaan moottoriajoneuvon käsittelemiseksi siten, että siitä aiheutuu kohtuutonta melua, ilman pilaantumista tai muuta haittaa.
– Näistä rangaistuksena on yleensä 6-8 päiväsakkoa, mikäli teolla ei vaaranneta ketään.
– Edellä mainittujen lisäksi kuminpolttotalkoot voidaan tulkita liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi tai jopa törkeäksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi, mikäli katsotaan, että kohelluksesta aiheutuu vaaraa ulkopuolisille.
Tällöin rangaistuksena ovat jo kovemmat sakot eli useimmiten 12 päiväsakosta aina 30 päiväsakkoon saakka.
Jos päiväsakkoja kirjoitetaan yli 20, on kyseessä vakava piittaamattomuus, jolloin seurauksena on myös ajokieltoa.
– Pahin rangaistus kaikesta on kuitenkin se, jos omalla hölmöilyllään aiheuttaa toisen ihmisen vammautumisen tai kuoleman, Vesalainen muistuttaa.