Mikä on paras ote ohjauspyörästä? Lopeta "lypsäminen" ja opettele pyörittämään rattia tehokkaasti

Varttia vaille kolme vai kymmentä vaille kaksi? Autokoulussa opetetaan kumpaakin ohjauspyöräotetta, mutta käytännössä paremman tavan sanelee ohjauspyörän muotoilu.

Oikea ote ohjauspyörästä on auton hallinnan ja liikenneturvallisuuden kannalta erittäin tärkeä taito.

– Esimerkiksi hätäväistö ja luistonoikaisu vaativat kuljettajalta nopeita ja tarkkoja ohjausliikkeitä, jotka onnistuvat vain oikealla otteella, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeisti kirjoituksessaan viime kesänä.

Rattia voi ajatella kellotauluna. Sekä "kymmentä vaille kaksi" että "varttia vaille kolme" ovat kumpikin hyviä ja turvallisia otteita, jotka mahdollistavat tehokkaan hallinnan, mutta oikea tapa voi riippua myös autosta.

Vesalainen näyttää artikkelin yläpuolella olevalla videolla, millainen on oikea ote ohjauspyörästä ja kertoo, millaisia virheitä kuljettajat usein tekevät rattia käsitellessään. Hän esittelee myös erityisesti nuorten miesten suosiman vaarallisen rattiotteen.

Lue myös:

    Uusimmat