Teppo antoi "virheellistä ohjaustapaa suosineille rattimiehille" vinkin, joka tehosi hienosti: "Suosittelen sen käyttöä kaikille rattia leipoville"
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Pitääkö kädet olla ratissa ”kymmentä vaille kaksi” -asennossa kuten autokoulussa opetettiin vai onko joku muu ote parempi?
Vastaus: Turvallinen ratin käsittely edellyttää kahta kättä tukevasti ohjauspyörän kehällä. Se, mikä on käsien oikea paikka, riippuu pitkälti ohjauspyörän muotoilusta – olennaista kuitenkin on, että kädet ovat suoraan ajettaessa alimmillaan ohjauspyörän puolivälin korkeudella.
Auton ohjauspyörästä eli kansanomaisemmin ratista tulisi pyrkiä pitämään kiinni tukevasti kahdella kädellä aina, kun se on mahdollista – luonnollisesti on selvää, että ohjauspyörää tiukemmin käännettäessä, tiettyjä toimintoja käytettäessä sekä manuaalivaihteisessa autossa myös vaihdetta vaihdettaessa on toinen käsi hetkellisesti irrotettava ratin kehältä.
Sillä, onko tukeva kahden käden ote kellotaulua ajatellen ”kymmentä vaille kaksi” vai varttia vaille kolme, ei oikeastaan ole merkitystä. Kahdesta edellä mainitusta luontevamman sanelee oikeastaan käytettävissä olevan auton ohjauspyörän muotoilu.
Olennaista kuitenkin on, että molemmat kädet puristavat ohjauspyörän kehää ja ovat korkeussuunnassa ajateltuna alintaan ratin puolivälin korkeudella (siis ”varttia vaille kolme” -asennossa). Mikäli käsiä pitää tätä alempana, ei nopea ja tarkka ohjausliike esimerkiksi yllättävässä väistö- tai luistotilanteessa ole mahdollinen.
Tukevaa otetta ei korvaa se, että toisen käden peukalo tai muu sormi hieman avustaa ohjauspyörän kehällä vaan molemmilla käsillä on oikeasti puristettava kehää. Peukaloille on usein varattu omat luontevat paikkansa.
Artikkeli jatkuu kuvan alla.
Tyypillisiä virheitä
Usein ohjauspyörää näkee käsiteltävän yhdellä kädellä niin sanotulla kämmenpohjaotteella. Ensinnäkin tällainen ote lipeää ohjauspyörästä helposti äkkinäisessä tilanteessa. Lisäksi yhdellä kädellä ajettaessa tulee esimerkiksi väistötilanteessa herkästi tehtyä tarpeettoman suuria ohjausliikkeitä, jolloin auto käyttäytyy levottomammin ja sen hallinta menetetään herkemmin.
Aikanaan autokoulussa liikenneopettajan töitä tehdessäni kehotin tätä virheellistä ohjaustapaa suosineita rattimiehiä katsomaan ralliauton sisältä kuvattua incar-kuvaa ja kiinnittämään huomiota siihen, moniko rallikuljettaja leipoo ohjausta yhdellä kädellä, kämmenpohjalla. Tämä metodi toimi hienosti ja suosittelen sen käyttöä yhä kaikille rattia taikinan tavoin leipoville.
Lue myös: Teslan outo ratti sai kuluttajalehden testissä murskatuomion: "Käteni lipesivät useita kertoja"
Toinen yleisesti näkyvä väärä tapa ohjauksen käsittelyyn on ratin lypsäminen alakautta. Yleensä tähän sortuvat kuljettajista ne, jotka pitävät kiinni ohjauspyörästä liian alhaalta eli kehän puolivälin alapuolelta. Ratin lypsäminen on paitsi naurettavan näköistä, ennen kaikkea erittäin hidas ja epätarkka tapa ohjata autoa.
Myöskään ohjauspyörän puolat eivät ole sitä varten, että niistä kuuluisi pitää kiinni: moottoripyörää ajetaan sarvista – autoa ohjauspyörän kehältä.
Odottamattomat, yllättävät tilanteet
Oikea ote ohjauspyörästä on turvallisuuden kannalta erittäin tärkeä. Esimerkiksi hätäväistö ja luistonoikaisu vaativat kuljettajalta nopeita ja tarkkoja ohjausliikkeitä, jotka onnistuvat vain oikealla otteella. Myös renkaan tyhjentyessä yllättäen maantienopeudessa on tärkeää, että ratista pidetään kunnolla kiinni.
Nykyautoissa yleisesti käytössä olevat kaista-avustimet ovat erinomaisia, turvallisuutta lisääviä varusteita. Kuitenkin aika-ajoin lähes jokaisen auton kaista-avustin tekee virhetulkintoja ja pyrkii kääntämään ohjauspyörää tarpeettomasti. Näissä tilanteissa on erityisen tärkeää, että kuljettaja pitää ohjauspyörästä kaksin käsin, kunnon otteella, jotta koneellinen ohjauspyöränkääntö on voitettavissa lihasvoimin. Kaista-avustimesta löytyy lisätietoa tästä artikkelista.
Lue myös: Jos autossa on tämä nykyaikainen avustin, mitä tapahtuu, kun kuski irrottaa kädet ratista?
Uusimmat
-
10:39
Poliisi: Lahden epäillyllä ei yhteyksiä terroristijärjestöihin
-
10:36
Kaksi kuolonkolaria, kolme kuollutta – Kittilän turmassa toisen auton kuljettajaa epäillään rikoksesta
-
10:32
Liki 40 onnettomuutta päivässä: Lounais-Suomen poliisilaitos varoittaa autoilijoita nyt "huomattavan suuresta riskistä"
-
10:32
Synkkä vuorokausi karmeassa ajokelissä, kolme kuollut – Seinäjoen kolarissa vakavia loukkaantumisia: MTV seuraa Jari-myrskyä
-
10:13
Pöllöraati: SAK:n 10 prosentin vaatimus on vaarallinen – "Ei neuvotteluista voi tulla pois viiden prosentin kanssa"
-
10:10
Liam Paynen 14 vuoden takainen pahaenteinen Twitter-päivitys lähti leviämään somessa laulajan hautajaisten jälkeen
-
10:07
EK7: Mestaruustaistelut käyvät kuumina! MM-sarjan kärkimies isoissa ongelmissa, Toyotallakin tekee tiukkaa – MTV seuraa
-
09:55
Liika istuminen on kuolemanriski, vaikka liikkuisitkin – tutkijat selvittivät, missä menee raja
-
09:50
Useita loukkaantunut vakavasti Seinäjoella
-
09:34
Valtteri Bottakselta kelpo suoritus – Verstappen kaukana kärjestä
-
09:32
Etelä-Korea: Tällaisen hyvityksen Venäjä antoi Pohjois-Korealle vastineeksi joukoista
-
09:28
NHL-supertähti julkaisi kuvia yllättävästä paikasta – taustalla vuosien piina
-
09:12
Lehti: Venäjä teki peruuttamatonta vahinkoa Tshernobylissä – säteily yltyi Punaisessa metsässä
-
08:53
Aleksandr Ovetshkinille iso takaisku – tilastoista paljastui uskomaton fakta
-
08:49
Miesten väkivaltatutkimuksista ristiriitaisia tuloksia – nyt arvioi asiantuntija: "Sehän olisi aivan kauheaa"
-
08:38
Seinään teipattu banaani myytiin viidellä miljoonalla – pikkuraha ostajalle
-
08:23
Yle: Kela kieltää joululomat työntekijöiltään
-
08:17
Pep Guardiola historiallisessa tappioputkessa – sorvattiin silti jatkosopimus
-
08:11
Verottaja lähestyy miljoonia suomalaisia – näin verokortin käyttö muuttuu
-
07:55
Nelostie suljettu molempiin suuntiin Heinolassa – I-H: Postin rekka poikittain tiellä
-
Lataa lisää