Tällä viikon autourheilumaailmaa on puhututtanut Formula 3 -sarjassa sattunut järkyttävä kolari, jossa 17-vuotias naiskuljettaja Sophia Flörsch ajautui hurjalla tavalla ulos radalta. Muun muassa FIA:n tuomarina toimiva Mika Salo näki tuoreeltaan uuden kuvakulman tapauksesta, minkä myötä entisellä F1-kuskilla on selkeä näkemys tapahtuneesta.
Etelä-Kiinan Macaossa järjestetyssä katuratakisassa Flörsch ajautui hurjalla vauhdilla muun muassa toiseen autoon ja sen kautta ratavallien yli.
Flörschin auto tärähti lopulta radan vieressä olleeseen valokuvaajien tilaan. Nuori saksalaiskuski toimitettiin sairaalaan, jossa hänellä todettiin selkärangan murtuma. Rytäkässä loukkaantui myös valokuvaajia ja ratavirkailijoita.
Sosiaalisessa mediassa on julkaistu useita videopätkiä todella karusta kolarista. Kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomarina toimiva Mika Salo on tutustunut tapaukseen.
– Näin uuden kuvakulman, mikä tuli suoraan edestäpäin. Siinä näkyy se, että Sophia yksinkertaisesti osuu toisen auton takarenkaaseen. Sen myötä hänen etupyörä irtoaa. Silloin auton jarrut lähtevät. Hänen auto kääntyy aika nopeasti takaperin, minkä jälkeen auto liukuu kanttikiveen, toiseen autoon ja katsomoon, Salo kuvaili tapausta C Morelle.
– Se (kolari) on täysin kuskin virhe. Sen näkee ihan selkeästi tuosta uudesta kuvakulmasta, Salo jatkaa.
C Moren F1-asiantuntijan Toni Vilanderin mukaan FIA:lla on kovasti mietittävää siinä, miten radalla olevien kanttikivien kanssa tehdään. Viime viikonloppuna sattuneessa kolarissa Flörschin auto otti ilmaa allensa nimenomaan kanttikivien takia.
– Noissa on kyse monen asian yhteensattumasta. Osuma, etupyörä lähtee irti ja sitten on vielä se koroke. FIA on ottanut varmasti nämä kanttikivet tarkasteluun. Noita tapauksia on ollut tässä aiemminkin, Vilander miettii.
Vilanderin mukaan kilpakuljettaja ei voi edes kunnolla ajatella rajuja kolareita etukäteen.
– Totta kai siellä on aina vaaraelementti olemassa. Kaikki on valmisteltu viimeisen päälle ja siihen asti ajetaan, kun kaikki liikkuu. Sitten jos jotain sattuu, niin sitten päästetään loppumetreillä kädet irti ratista ja toivotaan parasta.