Lauantaina Belgian Spassa ajetussa Formula Regional -luokan kisassa tapahtunut kuolonkolari on nostanut pintaan keskustelun Span radan vaarallisuudesta. 18-vuotias hollantilaislupaus Dilano van t' Hoff menetti henkensä kolarissa, joka sattui pahamaineisessa kohdassa Kemmelin suoran alussa.
LUE MYÖS: F1-kuskit surun murtamia 18-vuotiaan kuskilupauksen kuolemasta – "Kauheita uutisia"
LUE MYÖS: Kuolonkolari formulakisoissa: F1-unelmaa tavoitellut 18-vuotias kuskilupaus menehtyi märällä Span radalla
Formula Regional -luokan osakilpailussa litimärällä Belgian Span radalla sattuneessa kuolonkolarissa oli hyytäviä yhtäläisyyksiä neljä vuotta sitten sattuneeseen turmaan, jossa nuori kuljettaja Anthoine Hubert menetti henkensä.
Lauantaina 18-vuotiaan kuskilupauksen Dilano van 't Hoffin vaatinut joukkokolari sattui lähes samassa paikassa, jossa Hubert kolaroi kohtalokkaasti F2-osakilpailussa vuonna 2019.
Nyt formulapiireissä on nostettu esille Span radan Eau Rouge -mutkayhdistelmä. Mediatietojen mukaan van t' Hoffin kolari sattui välittömästi Eau Rougen jälkeen nousevassa jyrkässä ylämäkimutkassa, jota kutsutaan Raidilloniksi.
Raidillon-mutkan jälkeen aukeaa Kemmelin suora, jossa kuljettajat painavat tallan pohjaan, vaikka näkyvyys käännöksen jälkeen on lähes nollissa.
Mediatietojen mukaan niin van 't Hoffin kuin Hubertin kuolonkolarit aiheutuivat takaa täydellä vauhdilla tulleen auton törmäyksessä joko pyörähdyksen tai seinäosuman jälkeen.
Neljän vuoden sisällä kaksi henkeä vaatineeseen rataosuuteen vaaditaankin nyt muutoksia. Muun muassa Aston Martinin F1-kuljettaja Lance Stroll pitää muokkausta välttämättömänä.
– Se, mitä tapahtui ei ole reilua, ja tuota mutkaa pitää tutkia ja muuttaa, koska se on vienyt kaksi nuorta lahjakkuutta alle viiden vuoden sisällä. Se pitää muuttaa, Stroll sanoi ESPN:lle.
– Me menemme sinne muutaman viikon päästä, ja on kauheaa, mitä siellä tapahtui tänään. Menetimme rata-autoiluperheen jäsenen.
– Vakavasti puhuen meidän on mietittävä, mitä tehdä tuolle mutkalle, koska ei ole koskaan hauskaa ajaa siitä. Joka kerta, kun teemme niin, laitamme henkemme alttiiksi.
– Tänään (lauantaina) näimme, että jotain pahaa voi tapahtua. Se ei ole oikein.
Strollin mukaan F1-kuljettajien aiemmat vaatimukset mutkan muuttamiseksi eivät ole johtaneet mihinkään, vaikka rataa onkin levennetty vuosien varrella kyseisestä kohdasta.
Strollin mukaan näkyvyys on mutkan jälkeen niin huono, että jopa kuivalla kelillä paikka on hengenvaarallinen.
– Olemme puhuneet siitä, mutta se on ollut tuloksetonta. Sen pitää nyt muuttua, Stroll vaati.
– Me menetämme henkiä tuossa mutkassa. Sen on muututtava, ja minusta siitä ei pitäisi käydä edes keskustelua.
"Tämän täytyy olla viimeinen kerta"
Myös AlphaTaurin F1-kuljettaja Pierre Gasly, joka oli Hubertin läheinen ystävä, nosti onnettomuuksien samankaltaisuudet esiin lauantaina.
– Rehellisesti sanottuna en voinut katsoa sitä kolaria, Gasly tunnusti.
– Todella toivon, että turvallisuudesta vastaavat ihmiset ryhtyvät toimenpiteisiin, koska tämä ei ollut ensimmäinen kerta, eikä näin olisi pitänyt käydä.
– Tätä tilannetta ei olisi pitänyt päästää tapahtumaan muutenkaan, muutamia vuosia sitten, ja se todella kaipaa tarkastelua, Gasly totesi.
– Tämä nuori mestari taisteli itseään ylemmäs noustakseen aina F1:een asti… Meidän ei olisi pitänyt saattaa näitä nuoria kavereita tällaiseen vaaraan.
Myös Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff pohti Span radan muokkaamista näkyvyyden parantamiseksi.
– Me kaikki rakastamme Spata sen vuoksi, millainen rata se on. Mutta onko jotain, mitä meidän pitäisi vielä tutkia?
F1-konkari Fernando Alonso nosti puolestaan esiin radan läpimärät olosuhteet, joiden vuoksi kisa olisi pitänyt keskeyttää ennen van t’ Hoffin kohtalokasta onnettomuutta. Autojen nostattama vesisuihku teki edessä ajavien huomaamisesta paikoin lähes mahdotonta.
– En osaa sanoa, johtuiko se enemmän radasta vai vain nopeudesta ja näkyvyydestä. Mielestäni suurin juttu on näkyvyys, espanjalainen pohti.
– Tämän täytyy olla viimeinen kerta, kun näin tapahtuu.