C Moren F1-asiantuntija Toni Vilander arvioi Pitstop-ohjelmassa Lewis Hamiltonin menestyksen taustatekijöitä. Vilander arvostaa erityisesti, että Hamiltonin motivaatio pysyy, vaikka satojen miljoonien omaisuudellaan tämä voisi jo tehdä, mitä huvittaa.
Kuljettajan menestystekijät koostuvat monista eri asioista. Vilander painottaa kokonaisuuden yhdistämisen olevan suurin haaste.
– Ajamisessa viikonlopun eri vaiheissa hyvin eri jutut merkkaavat. Aika-ajoissa tietysti se raaka nopeus. Kisalähdössä on se oma sykkeen nosto eli se lähtö on tapahtumana itsessään se, jota kuljettaja tavallaan jännittää kaikista eniten, Vilander kertoo.
– Kisarytmissä pitää olla se varmuus, tasaisuus ja myös se koko kilpailutapahtuman näkeminen. Miten se kisa siinä edistyy. Siinä on monia eri osa-alueita, Vilander jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vilander muistuttaa, että eri radoillakin kuljettajien taso vaihtelee.
– Jos puhutaan aika-ajojen siitä pelkästä nopeudesta, niin sitä on vaikea analysoida. Se on myös hyvin ratakohtainen. Jokaisella radalla on ne omat niin sanonut kikat, joissa se ero tehdään.
Vuosina 2014-16 Hamilton taisteli mestaruudesta vain tallikaveriaan Nico Rosbergia vastaan. Silloin ne kikat olivat Vilanderin mukaan juuri ratkaisevassa roolissa.
– Kun Rosberg oli Hamiltonin tallikaverina, jäi mieleen, ettei treeneissä näytetty kaikkea, että pystyi sitten aika-ajoissa olemaan tallikaverin edellä. Hän (Hamilton) hallitsee ne jutut kyllä hyvin, Vilander arvioi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Viime sunnuntaina Suzukassa Hamilton dominoi lähdöstä maaliin. Vilanderin mukaan Hamiltonin ei edes tarvinnut näyttää todellista nopeuttaan.
– Suzukan kisassa Hamiltonin autossa ei edes nähty sitä oikeaa rengaskulumaa, koska hän ajoi vain sen, mitä sillä hetkellä tarvitsi. Puhuttiin, että kun muut pysähtyy, niin hän ajoi sillä hetkellä nopeimpia kierroksia. Kuinka lujaa hän olisi voinut ajaa ne ekat 20 kierrosta oikeasti. Nyt hän vain varmisti, että pysytään kilpailun kärjessä.
Katsojat näkevät tv:stä vain ratatapahtumia. Vilanderin mukaan Hamiltonin menestyksen taustalla on paljon työtä, jota kameroiden edessä ei nähdä.
– Kuljettaja ei pysty kertomaan, miten toinen kuljettaja ne paikat radoista tuntee, mutta pystyy kertomaan, missä paikoissa radalla itse pystyy parantamaan. Hamilton on näissä erittäin vahva. Tekee myös työtä, joka ei näy kameroille.
Hamilton on iän karttuessa oppinut latautumaan kisoihin täysipainoisesti. ”On/off -asennonkin” välillä hän on löytänyt tasapainon.
– Hän voi esimerkiksi kahdeksan tai yhdeksän tunnin lentomatkalla Amerikkaan käydä niitä ajojuttujaan läpi siinä. Ihan varmasti hänen valmistautumisensa on kokonaisvaltaista. Kuntopuolella hän on varmasti vaadittavalla tasolla huippu-urheilijakunnossa, arvioi Vilander.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hamilton tienaa valtavia rahasummia. Vilander arvostaa erityisesti, että Hamiltonilta löytyy silti motivaatiota armottoman kovaan työskentelyyn. Ilmiselvästi maailmanmestari rakastaa työtään.
– Yksi asia, jonka huippu-urheilussa nostan esiin, on se motivaatio. Sulla on 400 miljoonaa rahaa, yksityiskone. Voitat osakilpailuja parhaassa tiimissä. Kuinka helppoa olisikaan antaa vain asioiden olla ja lähteä vesijetteilemään tai muuta, Vilander toteaa.
Nuorempana Hamilton tuskin ajatteli joutuvansa huipulla ajattelemaan ihan uudenlaista haastetta.
– Se, että pysyy siellä huipulla, on kova haaste. Se on sellainen haaste, jota nuorena ei mieti ollenkaan. Ei silloin mieti, miten se polte riittää. Se on asia, jota arvostan hirveästi. Lajien mestarit, jotka vuodesta toiseen pystyvät olemaan siellä, Vilander sanoo.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.