Miksi koulut ympäri maailmaa päätettiin sulkea? Jo huhtikuun alussa julkaistu tutkimus paljasti: "Todisteet hyödyistä erittäin heikkoja"

Jo kuun alussa julkaistussa brittitutkimuksessa todettiin, että koulujen sulkemisella on todennäköisesti vain vähän vaikutusta koronaviruksen leviämiseen. 

Tästä huolimatta koulut suljettiin lähes kaikissa Euroopan maissa. Koulujen, oppilaitosten, yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tilat suljettiin ja lähiopetus niissä keskeytettiin 18. maaliskuuta lähtien.

Tänään Suomen hallitus kokoontuu pohtimaan koronatoimien höllentämistä ja mahdollisesti myös koulujen avaamista. 

Lontoon University College:n (UCL) johtamassa tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisten joukossa monien hallitusten päätöstä sulkea koulut ja pitää oppilaat kotona, kertoo The Guardian.

UCL:n johtamassa tutkimuksessa todetaan, että todisteet koulujen sulkemisen hyödyistä koronapandemian torjumisessa ovat ”erittäin heikkoja”, ja influenssaepidemioiden tilastot viittaavat siihen, että koulujen sulkemisilla ”voi olla suhteellisen vähäisiä vaikutuksia”.

Myös Suomen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL kertoi jo maaliskuun 18. päivä, että lyhyt koulusulku ei sen tekemän mallinnuksen perusteella näytä madaltavan koronaepidemian huippua kovin paljoa. 

Monet tutkijat ovat tulleet samaan lopputulokseen jo aiemmin. Esimerkiksi Sars-epidemian aikana Pekingin koulut suljettiin 24. huhtikuuta vuonna 2003, noin kuusi viikkoa epidemian puhkeamisen alkamisen jälkeen, ja ne pysyivät kiinni yli kaksi kuukautta. Tutkimuksissa selvisi, että koulujen sulkemisella oli hyvin vähän vaikutusta Sarsin ennaltaehkäisyyn Pekingissä.

Lue myös:

    Uusimmat