Miksi koulut ympäri maailmaa päätettiin sulkea? Jo huhtikuun alussa julkaistu tutkimus paljasti: "Todisteet hyödyistä erittäin heikkoja"

11:22img
Katso videolta, miten korona on vaikuttanut arkeen varhaiskasvatuksessa.
Julkaistu 22.04.2020 14:03
Toimittajan kuva

Anna Egutkina

anna.egutkina@mtv.fi

Jo kuun alussa julkaistussa brittitutkimuksessa todettiin, että koulujen sulkemisella on todennäköisesti vain vähän vaikutusta koronaviruksen leviämiseen. 

Tästä huolimatta koulut suljettiin lähes kaikissa Euroopan maissa. Koulujen, oppilaitosten, yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tilat suljettiin ja lähiopetus niissä keskeytettiin 18. maaliskuuta lähtien.

Tänään Suomen hallitus kokoontuu pohtimaan koronatoimien höllentämistä ja mahdollisesti myös koulujen avaamista. 

Lue myös: Oxford-professori hehkuttaa Ruotsin koronalinjaa: Esimerkillistä toimintaa

Lontoon University College:n (UCL) johtamassa tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisten joukossa monien hallitusten päätöstä sulkea koulut ja pitää oppilaat kotona, kertoo The Guardian.

UCL:n johtamassa tutkimuksessa todetaan, että todisteet koulujen sulkemisen hyödyistä koronapandemian torjumisessa ovat ”erittäin heikkoja”, ja influenssaepidemioiden tilastot viittaavat siihen, että koulujen sulkemisilla ”voi olla suhteellisen vähäisiä vaikutuksia”.

Myös Suomen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL kertoi jo maaliskuun 18. päivä, että lyhyt koulusulku ei sen tekemän mallinnuksen perusteella näytä madaltavan koronaepidemian huippua kovin paljoa. 

Lue myös: MTV seuraa koronan leviämistä maailmalla: Venäjällä koronakuolemia jo yli 500 – vahvistettuja tapauksia 58 000

Monet tutkijat ovat tulleet samaan lopputulokseen jo aiemmin. Esimerkiksi Sars-epidemian aikana Pekingin koulut suljettiin 24. huhtikuuta vuonna 2003, noin kuusi viikkoa epidemian puhkeamisen alkamisen jälkeen, ja ne pysyivät kiinni yli kaksi kuukautta. Tutkimuksissa selvisi, että koulujen sulkemisella oli hyvin vähän vaikutusta Sarsin ennaltaehkäisyyn Pekingissä.

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus