Katso, mitä kauneusbrändien nimet merkitsevät!
Kirjailija Timo Leppänen haastatteli Merkilliset nimet -kirjaa varten lähes sataa henkilöä. Teos esittelee merkillisiä tarinoita suomalaisille tuttujen yritysten ja tuotteiden nimien takana.
Katso, mitä kauneusbrändien nimet merkitsevät!
Orion
Orion on perustettu syyskuussa 1917. Kukaan Orionin nykyisistä johtajista tai muustakaan henkilöstöstä ei tiedä, mistä nimi tulee.
Aluksi nimi oli Oarion, ja se saattaa tulla kreikkalaisesta tarustosta, joka kertoo Orion-tähdistön syntytarinan. Orionin perään lisättiin myöhemmin selvennys "lääketehdas", koska olemassa oli myös Orion-niminen elokuvateatteri sekä sähkölamppu-Orion.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lumene
Kosmetiikkasarja nimeltä Lumene tuli markkinoille vuonna 1970. Sen lanseerasi lääketehdas Orionin tytäryhtiö Noiro.
Lumene on saanut nimensä Kuhmoisissa sijaitsevasta kirkasvetisestä Lummenne-järvestä. Nimessä on vain yksi n-kirjain, koska Lummene-nimeä ehdottanut toimitusjohtaja ei muistanut, että järven nimessä on kaksi n-kirjainta. Mainostoimisto pudotti vielä toisen m-kirjaimen pois.
Nivea
Nivea merkitsee latinaksi lumivalkoista. Nimen keksi ihovoiteen kehittäjä, saksalainen farmaseutti Oscar Troplowitz, joka nimesi voiteen sen värin perusteella.
Chanel No. 5
Chanel No. 5 ei ole suomalainen keksintö, mutta sen nimen syntytarina on myös hyvin jännittävä!
Muotisuunnittelija Coco Chanel haisteli nimikkoparfyyminsa tuoksuvaihtoehtoja. Työn saanut mestariparfymööri oli kehittänyt kymmenen tuoksua ja numeroinut näytepullojen etiketit numeroilla 1–5 ja 20–24. Kauan parfyymeja tuoksuteltuaan Chanel ilmoitti, että tuoksuvaihtoehto numero viisi oli epäilemättä se, jonka hän halusi tuotantoon, ja että tuoksun nimi oli valmiina purkin kyljessä. Numero 5 oli myös Chanelin onnennumero.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähde: Timo Leppänen: Merkilliset nimet (SKS)