Pukeuduitko sinäkin nuorena Jameksiin? Tiesitkö, että Mattisen Teollisuus osti oikeuden James Dean -tuotenimen käyttöön Warner Brosilta ?
Timo Leppäsen Merkilliset nimet -kirjassa kirjailija esittelee merkillisiä tarinoita suomalaisille tuttujen yritysten ja tuotteiden nimien takana. Listasimme tarinat muotimerkkien nimien takana!
Jamekset
Uusi kuluttajaryhmä, nuoriso, alkoi kiinnostaa markkinointikoneistoa 1950-luvun puolivälin jälkeen. Nuorisomuoti eriytyi aikuisten muodista, ja nuoret ihailivat leffatähtiä, kuten Marlon Brandoa ja James Deania.
Timo Leppänen haastatteli Merkilliset nimet - kirjaa varten lähes sataa henkilöä. Kirjassa esimerkiksi Kyösti Kakkonen kertoo tarinan Tokmanni-nimen taustalta: Kakkosen mukaan ruotsinkielessä tok tarkoittaa hullua ja man on mies. Tokmanni on siis "hullu mies".
Vuonna 1958 Mattisen Teollisuus esitteli nuorten malliston, jolle luonnollisesti piti keksiä vetävä nimi. Niin sanotut Mattisen farkut päätettiin nimetä leffatähti Deanin mukaan.
Mattisen Teollisuus osti vuonna 1959 Warner Brosilta oikeuden James Dean -tuotenimen käyttöön. Aluksi farkkujen nimi olikin James Dean Style -farkut.
Dean kuitenkin kuoli traagisessa onnettomuudessa vuonna 1955. Nimen käyttö herätti Deanin kuoleman jälkeen pahennusta, joten nimi lyheni 1960-luvulla muotoon "James". Markkinoinnissa käytettiin monikkomuotoa ”Jamekset”.
Beavers
Nimi tulee valmistajan nimestä. Matti ja Pirja Majava kehittivät Beavers-brändin ja myös perustivat Suomen ensimmäisen merkkifarkkuputiikin Helsinkiin vuonna 1969!
Rukka
Vuonna 1950 Kokkolaan perustettiin kevyitä urheiluasuja valmistava Urheiluvaatetus Oy:n. Nimi meni pian vaihtoon, ja perustaja Roger Störling nimesi yrityksen oman lempinimensä, Rukan, mukaan Rukka Oy:ksi.
7:56
Marimekko
Marimekon nimeä ideoitiin Armi ja Viljo Ratian kotona. 1960-luvun tyyliin myös hyvin futuristisia nimiä, kuten Fantastique, mietittiin. Armi Ratian mukaan suomalaisen nimen keksiminen oli vaikeaa, mutta listatessaan leningin synonyymeja perhe ihastui mekko-sanaan.
Viljo Ratian mukaan Mari-etuliite tulee Armin toisesta nimestä. Mekko-sanaa pidettiin tuohon aikaan vanhahtavana, jopa muinaisena, mutta Marimekon menestystarina kertoo, että nimi oli oikein valittu.
Nanso
Inspiraationa toimivat Nokian Kutomo ja Värjäys Oy:n kirjaimet: NokiAN Kutomo ja VärjäyS Oy. Nanso-tuotemerkistä tuli koko yhtiön nimi vuonna 1972.
Ivana Helsinki
Ivana Helsingin perustaja Paola Suhosen mukaan 1990-luvulla oli trendikästä sitoa vaatemerkki suureen muotikaupunkiin, kuten Pariisi, Lontoo tai New York. Koska Ivana Helsingin juuret ovat Suomessa, merkki nimettiin aluksi Ivana Finlandiaksi. Nimi vaihtui myöhemmin, jotta brändiä ei yhdistettäisi Finlandia Vodkaan.
Brändi herätti huomiota aina Yhdysvaltoja myöten, sillä Donald Trumpin ex-vaimon Ivana Trumpin mukaan muotitalo yritti uskotella, että Trumpilla on jotain tekemistä yrityksen kanssa!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Golla
Yhtiön nimi tulee perustajien kotipaikasta, Rauman Kollan kylästä. Nimi on muotoiltu raumalaiseen tapaan: k-kirjaimet ovat vaihtuneet g-kirjaimiksi. Golla valmistaa esimerkiksi kännykkäpusseja.
Lähde: Timo Leppänen: Merkilliset nimet (SKS)