Valtteri Bottaksen ottaminen kuivan kelin renkaille Turkin F1-kisassa olisi poikinut muilta talleilta vastauksen, joka olisi käytännössä nollannut Mercedeksen pyrkimyksen nousta MM-pisteille, toteaa tallin päästrategisti James Vowles.
Bottas jäi Turkissa sijalle 14 pyörähdettyään heti ensimmäisellä kierroksella märällä radalla. Tämän jälkeen suomalaisen kisa oli vaurioituneella autolla yhtä tuskaa.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas murjaisi kyseenalaisen Kiina-vitsin – Mercedes joutui reagoimaan
Mercedes nostaa joka kisan jälkeen tekemässään kisa-analyysissa esiin saamansa katsojakysymyksen: miksi talli ei ottanut Bottaksen kohdalla riskiä ja laittanut tätä pehmeille renkaille, kun kisa oli joka tapauksessa jo hävitty?
Kisastrategioista vastaavan James Vowlesin mukaan tästä ei olisi ollut hyötyä Istanbulin yhä kostealla radalla.
– Kanttareilla oli yhä vettä, ja meillä oli ongelmia lämmittää renkaita, kuten näitte aika-ajoista lähtien. Ei varmaankaan olisi ollut ideaalia yrittää ensimmäisenä autona riskiä, Vowles kommentoi Mercedeksen videolla.
– Toiseksi, tuollainen riski otetaan, kun voidaan hyötyä siitä sijoituksia, mutta Valtteri oli 14:s. Hän oli varikkopysähdyksen verran perässä (AlphaTaurin) Pierre Gaslya, joka puolestaan oli stopin verran perässä Daniil Kvjatia.
Bottaksen pysähdyksestä olisi Mercedeksen näkemyksen mukaan seurannut ketjureaktio.
– Kaikki edeltä olisivat reagoineet Valtteriin emmekä olisi hyötyneet yhtään sijaa, Vowles painottaa.
– Siinä ottaa riskin, että renkaat eivät toimikaan ja sinun täytyy tehdä ylimääräinen pysähdys. Emme olisi saaneet siitä edes pisteitä, joten auton riskeeraaminen väärillä renkailla ilman pistehyötyä ei ole tapa, jolla toimimme.