"Kiitos tilauksestasi!" pamahtaa tietokoneruudulle. Olo on lähestulkoon heti kauhusta kankea: mitä tulikaan taas tehtyä? Shoppailun helppous on kuin liian mones alkoholiannos: sen juo liian nopeasti kurkusta alas, jolloin käteen jää vain tyhjä tuoppi, lasku ja kaamea morkkis.
Ostopäätöksen tekeminen nostattaa miellyttävän nousuhumalan tunteen: monille shoppailu tuokin suurissa määrin mielihyvää – hetkeksi. Ostelun tuoma onnentunne ja tyydytys ovat kuitenkin vain tilapäisiä.
Vältä shoppailumorkkis
1. Muista: shoppailu ei ole harrastus.
2. Kun lähdet ostoksille, tiedä, mitä etsit.
3. Varmista, että olet ostamassa vaatetta, etkä a) huvitusta b) ahdistuksenpoistajaa c) sosiaalista asemaa d) tai muuta asiaankuulumatonta.
4. Älä osta sellaista, mitä et raaskisi korjauttaa, jos se hajoaa.
5. Mitään ei pidä ostaa vain sen takia, että se on halpaa!
Humalassa tulee hölmöiltyä – kuten myös shoppaillessa
Vaikka kaupoilla, netissä shoppaillessa tai alennusmyynneissä olisikin tehnyt omasta mielestään loistavan löydön, saattaa shoppailusta jälkikäteen iskeä yhtäkkiseltään morkkis – melkeinpä heti ostopäätöksen ja rahanvaihdon jälkeen.
Mistä tämä äkillinen morkkis, syyllisyyspuuska tai katumus oikein kumpuaa?
– Ensin tunnelma on noussut, aivoissa on dopamiinihyöky, jonka jälkeen tuleekin romahdus: on mennyt tekemään jotain, mistä itsekin tietää, ettei se ollut järkevä teko, Hyvän mielen vaatekaappi -kirjailija Rinna Saramäki kuvaa.
– Lievästi kuvattuna siinä käy samalla tavalla, kuin olisi humalassa ja on tehnyt jotain noloa tai hölmöillyt.
– Kun humala laskee, ja palaa normaalitilanteeseen, sitä kauhistelee mitä tulikaan tehtyä.
Älä osta ostamisen ilosta
Shoppailuun liittyvät syyllisyydentunteet saattavat linkittyä myös rahankäyttöön. Morkkis saattaa iskeä yksinkertaisesti siitä syystä, että on mennyt tuhlaamaan johonkin, mitä ei todellisuudessa tarvitse.
Ennen kuin ostat...
Panosta siihen, että vaatekaappisi sisältää ainoastaan käyttökelpoisia ja jatkuvasti ilahduttavia vaatteita. Ennen kuin innostut ostamaan lisää vaatteita, esitä ensin itsellesi nämä kysymykset ennen ostopäätöstä:
1. Missä tilanteissa käyttäisin tätä vaatetta?
2. Onko näitä tilanteita niin usein, että vaatteen ostaminen olisi tarpeellista?
3. Puuttuko minulta todella vaate, joka sopisi kyseiseen tilanteeseen?
Mieti sitten vaatteen laatua ja sopivuutta. Jos olet epävarma ja vaate on "ihan kiva", jätä se ostamatta.
Ohjeet: Hyvän mielen vaatekaappi
– Jos tietää tarvitsevansa uuden talvitakin ja meneekin sen sijaan ostamaan kullanväriset mikroshortsit, tietää olevansa yhä kauempana tarvitsemastaan: siitä talvitakista, joka lämmittäisi koko talven, Saramäki kuvaa.
Saramäki suositteleekin himoshoppailijaa kääntymään esimerkiksi vaatelainaamon puoleen, ja unohtamaan nettikaupat.
– Olen itse skeptinen nettikauppojen suhteen, kun et tiedä miltä esimerkiksi kangas tuntuu, miten asu istuu päällä. Tietysti tuotteet voi toki myös palauttaa, mutta yllättävän usein se jää tekemättä; palautusaika menikin umpeen ja vaatteet jäävät käyttämättöminä pyörimään nurkkiin, kirjailija varoittelee.
Saramäki kannustaakin ottamaan selvää palautusmahdollisuuksista sekä päättämään jo etukäteen, että myös hankkiutuu tilaamastaan tavarasta eroon, jos se osoittautuu toimimattomaksi.
Nettikaupoista kannattaa ostaa ainoastaan edullisesti sellaista, josta on aivan varma, että se sopii: esimerkiksi tuttua merkkiä ja kokoa.
– Mutta ennen kaikkea ei pidä koskaan ostaa mitään sellaista, mitä ei tarvitse. Muuten ei voi ostaa niitä, mitä oikeasti tarvitsee, Saramäki muistuttaa.