Black Friday -tarjoukset voivat aiheuttaa jopa stressiä – mieti tarkkaan, mitä ostat: "Silloin siihen ei ehkä ole kannattavaa käyttää niin paljon rahaa"

7:18img
Yksi tuote, monta hintaa - netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi
Julkaistu 19.11.2021 12:27
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Psykologi kertoo tiedotteessa, miten alennusmyynnit vaikuttavat ihmisen tunteisiin.

Black Friday -ostospäivää vietetään vuonna 2021 perjantaina 26. marraskuuta. Vaikka Black Friday -ostospäivää vietetään perjantaina, alennukset alkavat monissa kaupoissa jo saman viikon maanantaina tai jopa aiemmin. Black Week -nimitystä käytetäänkin koko tästä alennusviikosta, jota seuraava maanantai, vuonna 2021 siis 29.11., on sekin tarjouspäivä, nimeltään Cyber Monday.

Hulluja tarjouspäiviä voi pohtia luonnonvarojen ylikulutuksen kannalta, mutta hintavertailupalvelu Hintaoppaan tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan myös oman henkisen stressin kannalta.

Melko moni (42 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista) kokee nimittäin suurten ostospäivien synnyttävän aina tai välillä paineen ostaa itsekin jotain. 12 prosentille vastaajista alennusmyynnit saattavat tuottaa stressiä tai kuormitusta. 

Hintaoppaan tutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 11.10.–14.10.2021. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Eniten henkistä stressiä aiheuttavat tilanteet, joissa pitäisi erottaa oikeasti hyvät tarjoukset muista tarjouksista ja hoksata, mitkä hinnoista ovat todella edullisia.

Lue myös: Näin löydät parhaat tarjoukset Black Friday -hulinoista – tee tietyt asiat jo ennen suurta tarjouspäivää

Tässä tapauksessa tuotetta ei kannata ostaa

Kyselytutkimuksen aihepiiriä kommentoi tiedotteessa talouden psykologiaan erikoistunut erikoispsykologi Maarit Lassander, jonka mielestä alennusmyynnit hämärtävät kuvaa tuotteen todellisesta arvosta. Hänen mukaansa ihmiset miettivät seuraavia asioita: Mitä olen valmis maksamaan tuotteesta? Minkä arvoinen tuo minulle on? Miten paljon olen valmis tekemään töitä sen eteen? Mikä on suurin hinta, jonka voisin siitä maksaa?

Tiesitkö? Black Friday on aina marraskuun neljäs perjantai, vuonna 2022 Black Friday onkin siis perjantaina 25.11.

Näitä asioita voi Lassanderin mukaan arvioida vaikkapa hintavien luksustuotteiden kautta. 

– Jos tuote tuo muutakin arvoa kuin peruskäyttötarkoituksen, ostos on todennäköisesti itselle kannattava. Jos sen sijaan arvoa on vaikea tunnistaa, niin silloin siihen ei ole ehkä kannattavaa käyttää niin paljon rahaa – vaikka tuote olisi hyvässä alennuksessa, Lassander kertoo tiedotteessa.

Lue myös: Suuret alennuspäivät ovat tuloillaan, mutta pitääkö paketti tullata vai ei? Muista nämä asiat, kun tilaat ulkomailta!

Paine tehdä ostoksia nopeasti voi aiheuttaa tarveharhan

Hintaoppaan tutkimukseen vastanneet kokivat paljon myös stressiä siitä, että alennussesongit ovat nopeatempoisia: alennusmyynneissä luodaan painetta ostaa jokin tuote ennen kuin se loppuu. Rajoitetun saatavuuden tuotteet ovatkin usein sisäänheittotuotteita, joilla ihmiset yritetään saada tulemaan ostoksille.

Lassanderin mukaan alennusmyynneistä voi seurata suorastaan joukkohysteriaa: kun kuluttaja näkee muiden keräilevän tuotteita ostoskoriin tai jonottavan jonkin tuotteen hyllylle, mieleen voi herätä kysymys siitä, pitäisikö itsekin olla tuosta kiinnostunut ja jääkö itse ilman. Kuluttajan mielessä alun perin ollut tarve saattaa jopa unohtua, kun hän kiinnostuu tuotteesta siksi, että se kiinnostaa muita.

– Samojen resurssien hamuaminen aktivoi jopa kilpailutilanteen, ja kokemus voittamisesta ja muiden haluaman aarteen saamisesta voi olla huumaava.

Lue myös: Hurja tarjouspäivä saa monet aloittamaan joululahjaostoksensa – viime vuonna aleviikolla toimitettiin ennätysmäärä paketteja

Black Friday -shoppailu ei aina ole holtitonta

Vaikka alennusmyyntien ajan ärsykkeiden, kuten mainosten ja kampanjoiden määrä, voi rasittaa, Lassander muistuttaa myös alennusmyyntien toisesta puolesta: monille tarjouskampanjat ovat ainoa mahdollisuus ostaa kalliimpia tuotteita. Alennusshoppailu voi olla myös suunniteltua, järkevää taloudellista toimintaa. Jotkut ajoittavat ostoksensa tarkoituksella alekampanja-aikoihin.

Lue myös: Budjettishoppailijan ovela säästövinkki ruokaostoksille: "Loppusumma ei tule yllätyksenä kassalla"

Toki alennusaikoina kuluttajan on helppo haksahtaa ostamaan myös jotain, mikä ei aivan ollut suunnitelmissa. Lassander muistuttaa aleostoksien luovan harhan siitä, että nyt tuli säästettyä rahaa, koska tuote oli myynnissä halvalla.

– Oikeasti kyse on kuitenkin kompromissista, koska tuote ei ole loppujen lopuksi täysin sopiva, Lassander sanoo.

Ennen ostoksille suuntaamista onkin suositeltavaa miettiä tarkasti, mitä todella tarvitsee. 

Lue myös: Pidä tämä tärkeä asia mielessä marraskuun aleryöpytyksessä – "Keksitään uusia sanontoja, juttuja ja nimiä"

Virheostoksen aiheuttama häpeän tunne voi olla hyödyksi

Hintaoppaan mukaan joka viides viime vuoden Black Fridayna ostoksia tehnyt suomalainen kertoi tehneensä myöhemmin turhiksi toteamiaan ostoksia Black Fridayn ja Black Weekin aikaan. Virheostoksesta voi seurata katumusta myöhemmin, jos se alkaa hävettää.

Lue kaikki Black Friday -uutiset täältä!

– Ihmiselle on luontaista pyrkiä irti häpeän tunteesta esimerkiksi yrittämällä olla ajattelematta asiaa tai perustelemalla ystävälle, miten ansaittu ostos oli.

Lassanderin mukaan ihminen häpeää usein asioita, jotka eivät häpeän tunnetta ansaitse. Ihminen alkaa hävetä, kun hän ei koe täyttävänsä itselleen tiedostamatta tai tiedostaen asettamiaan normeja. Nämä normit kumpuavat usein henkilön omasta viiteryhmästä, kuten muista samanikäisistä. 

Lue myös: Elätkö velaksi? Näin se voi vaikuttaa terveyteesi

– Jos siis häpeä syntyy siitä, että on ostanut samanlaisen laukun kuin muilla vertaisilla, ei se ole itse asiassa ollenkaan tarpeellista häpeää. Tärkeämpää on tunnistaa, minkälaisen tunteen tai kokemuksen tarpeesta ostos kertoo: onko kyseessä esimerkiksi tarve kuulua joukkoon.

Lassander kertoo häpeän olevan hyödyllinen ja informatiivinen tunne. Se voi auttaa toimimaan toisin seuraavalla kerralla.

– Kannattaa siis virheostoksen ja siitä seuraavan harmituksen jälkeen hyväksyä tapahtunut, miettiä, millainen tunne sillä kertaa ajoi kohti ostopäätöstä, päästää irti häpeästä ja muotoilla tapahtunut opiksi tulevaa varten.

Pohdiskele siis omia tarpeitasi: Tarvitsetko todella tuon tuotteen? Muuttuisiko elämäsi surkeammaksi, jos et saisi jotain, mitä olit halunnut?

Myös luonnonvarojen ylikulutuksen kannalta yksittäinen ihminen voi tehdä osansa ostamalla kestäviä ja kierrätettäviä tuotteita, joita oikeasti tarvitsee. Aina tarvitsemaansa tavaraa ei tarvitse ostaa vaan sen voi vuokrata tai lainata. Aiheesta keskusteltiin taannoin Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Lue myös: Häpeä lakkauttaa kyvyn loogiseen ajatteluun – psykologi Outi Olani kertoo, miksi tunteista sietämättömin kannattaisi kohdata: "Mokan kuuluukin tuntua kipeältä"

Lue myös: Kolme mahdollista ongelmatilannetta, joihin voit törmätä tarjouskampanjoiden aikaan – "Lähtökohtaisesti kyseessä on aina sopimusrikkomus, ellei..."

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lähde: Hintaopas

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday