Erilaisia kilpailevia ja kamppailevia robotteja on totuttu näkemään omissa kisoissaan ja televisio-ohjelmissa. Mutta japanilainen robottien sumopaino on jotain aivan muuta.
Sumopainissa isokokoiset painijat yrittävät työntää toisensa ulos kehästä tai saada vastustajan jalat ilmaan kehän pinnasta. Robottien sumopainissa keskitytään kuitenkin siihen, missä robotit ovat parhaimmillaan: nopeaan päätöksentekoon ja vauhdikkaisiin liikkeisiin.
Kun ottelu alkaa robottien sumopainissa, ihmiset eivät enää voi vaikuttaa tai osallistua robottien toimintaan. Jokainen robotti on ohjelmoitu toimimaan täysin autonomisesti ottelun aikana. Robotteja rajoitetaan lähinnä niiden koon ja painon mukaan. Näissä puitteissa robotit voivat yrittää pelata vastustajan pois kehästä.
Robotit voivat yrittää voittaa vaikka ohjelmoitujen liikkeiden avulla, esimerkiksi kiertämällä vastustajan sivulle tai taakse ja työntämällä tämän ulos. Tai väistämällä päin syöksyvän vastustajan, joka seurauksena ajaa pois kehästä.
Erilaiset kauhat auttavat nostamaan vastustavan robotin, jolloin niiden työntäminen ulos on helpompaa. Erilaiset siivekkeet taas auttavat hämään vastustajan sensoreita, jolloin ne hahmottavat toisen liikkeitä huonommin.
Tärkein ominaisuus, jota robottia rakentaessa täytyy huomioida on kuitenkin hyvät, pitävät renkaat, mahdollisimman vaikeasti hahmotettava rungon väritys sekä sensorit, jotka havaitsevat kehän reunat mahdollisimman tarkasti.
Lähde: The Verge
---
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.