Sisäministeri Kai Mykkänen (kok.) ounastelee, että Venäjän uusilla tullimääräyksillä on haettu ratkaisua johonkin muuhun ongelmaan.
Tämä saattaa hänen mukaansa liittyä vaikkapa siihen, että jossakin päin Venäjää sama yksityishenkilö on esimerkiksi tuonut useita autoja maahan muuhun kuin turismikäyttöön.
Kun uusia määräyksiä on sitten alettu soveltaa Suomenkin rajalla, ongelmiin ovat joutuneet autoilijat, joiden ajokki on esimerkiksi pankin tai rahoituslaitoksen omistuksessa osamaksun tai leasingin vuoksi.
– Minun on vaikea keksiä mitään muuta syytä, miksi Venäjä haluaisi häiritä osamaksu- tai leasingautoilla ajavien suomalaisten matkoja raja-alueille, Kai Mykkänen sanoo STT:lle.
Mykkänen huomauttaa Venäjän olleen viime vuosina aktiivinen rajamenettelyjen sujuvoittamiseksi.
– Tämä yllätys ei suinkaan sitä palvele, hän lisää.
Mykkänen uskoo, että asiassa on mahdollista päästä ratkaisuun, jossa rahoitusyhtiöiden nimissä kulkeville autoille syntyisi oma luokituksensa. Tällöin ajoneuvojen katsottaisiin olevan haltijan vastuulla, vaikka omistajana on auton rahoittanut rahoitusyhtiö.
Tullin viranomaiset jatkavat selvittelyä
Suomen viranomaiset toivovat saavansa alkavalla viikolla lisää tietoa rajaliikennettä ruuhkauttaneista Venäjän uusista tullimääräyksistä.
Tullin viestintäjohtajan Mika Parkkosen mukaan tulli aikoo ottaa asian esille Venäjän tullin kanssa ja on todennäköisesti ryhtymässä jonkinlaisiin toimiin jo lähipäivinä.
Myös Nuijamaan tullin päällikkö Petri Kukkonen sanoo ottavansa yhteyden venäläiseen kollegaansa saadakseen lisää konkreettista tietoa määräyksistä.
– Maanantaina jatketaan asian selvittelyä. Ehkä saadaan vähän yksityiskohtaisempaa tietoa tästä asiasta, Kukkonen kommentoi STT:lle tänään.
Tieto Venäjän uusien tullimääräyksien aiheuttamista ongelmista näytti tähän päivään mennessä tavoittaneen hyvin Venäjälle pyrkivät suomalaisautoilijat. Vielä eilen Vaalimaalla oli noin kilometrin mittainen jono, ja kymmeniä suomalaisia autoilijoita kääntyi tai käännytettiin takaisin Venäjän puolelta.