Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan autokannan nuorentamiseen tähtäävä romutuspalkkiokampanja on käynnistynyt vauhdikkaasti. Etelä-Suomen Sanomien mukaan autopurkamoalalla ollaan toista mieltä.
Suomen Autopurkamoliiton toiminnanjohtaja Kari Heikkilä kertoo Etelä-Suomen Sanomien haastattelussa, että vuodenvaihteessa käynnistynyt romutuspalkkiokampanja ei ole vielä näkynyt alalla, vaikka Trafin mukaan startti on ollut pirteämpi kuin viime kerralla.
– Kun edellinen kampanja alkoi, se näkyi heti purkamoilla. Vähän tässä on ihmetelty, Heikkilä sanoo ESS:lle.
Miksei kuhina käy?
Trafin mukaan tammikuussa, kampanjan ensimmäisen kuukauden aikana romutuspalkkiota käytettiin noin tuhannen auton hankintaan. Vuoden 2015 kokeilussa vastaavalla ajanjaksolla hankittiin 817 autoa.
Heikkilä miettii, voisiko syynä hiljaisuuteen autopurkamoilla olla se, että uusi auto on vasta tilauksessa eikä vanhaa autoa ole vielä viety romutettavaksi. Toisena vaihtoehtona hän pitää sitä, että autoja viedään suoraan murskattavaksi, jolloin ne eivät käy purkamoilla lainkaan.
– Purkamoitten pääbisnes on ostaa kolariautoja ja myydä osia. Silti on harmi, että vain pieni osa autoista päätyy purkamoihin, sillä vanhoihinkin autoihin kysytään osia.
Haamuautotkin alan harmina
Heikkilää harmittavat myös niin sanotut haamuautot, joita päätyy harmaille markkinoille. Autoja poistetaan rekisteristä ja myydään joko kokonaisina tai paloiteltuina muun muassa Afrikkaan.
– Vienti ei välttämättä ole rikollista, mutta riesa se on, sillä autot eivät näy missään, Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen toteaa ESS:lle.
Silvennoinen arvelee, että maasta viedään vuosittain parisenkymmentä tuhatta autoa, joiden arvo romuna on noin kolme miljoonaa euroa.
***
6:20