Romutukseen päätyvien henkilöautojen keski-ikä alentuu romutuspalkkion ansiosta, arvioi alan etujärjestö Suomen Autokierrätys.
– On nähtävissä, että romutettavien autojen keski-ikä on alentunut. Edellisessä kokeilussahan romutukseen tuleva kanta oli pari vuotta keski-ikää nuorempaa, kertoo Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen.
Tammikuun alussa alkanut romutuspalkkiokausi päättyi tänään. Edellinen kokeilu tehtiin vuonna 2015.
– Tarkkaa tietoa meillä ei vielä ole siitä, mikä on romutuspalkkioautojen ikä. Viime kerralla se oli muistaakseni 17 vuotta, eli hyvin iäkkäistä autoista on kyse, sanoo ylitarkastaja Eleonoora Eilittä liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Auto päätyi viime vuonna romuttamolle keskimäärin vajaan 21 vuoden iässä.
Romutukseen tulevista autoista vain osa on romutuspalkkioautoja. Silvennoisen mukaan tämän vuoden alkupuoliskolla romutettiin noin 40 000 autoa, joista 7 000 romutuspalkkion turvin.
Romutuspalkkion tarkoitus on edistää autokannan nuortumista. Palkkion saa, jos vie romutettavaksi yli kymmenen vuotta vanhan auton ja ostaa tilalle uuden auton, jonka hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan 110 grammaa kilometriä kohden. Palkkiosta 1 000 euroa maksaa valtio ja 500 euroa autoala.
Lisäksi uuden etanoli-, kaasu- sekä täyssähkö- ja ladattavien hybridiautojen hankintaa tuetaan 2 000 eurolla.
– Aika harva kuitenkaan lähtee kymmenen vuotta vanhaa autoa romuttamaan, Eilittä arvioi.
Rahat riittivät hyvin
Romutuspalkkioihin varattiin tänä vuonna kahdeksan miljoonaa euroa. Vuonna 2015 kolmen miljoonan euron määräraha loppui nopeasti kesken, minkä vuoksi summa kohotettiin kahdeksaan miljoonaan euroon.
– Näillä näkymin noin 90 prosenttia varatuista määrärahoista on käytetty, Eilittä kertoo.
Silvennoinen arvioi, että kulunut romutuspalkkiokausi on sujunut hyvin ja melko tasaisesti.
– Tässä ei ole ollut sellaista ryntäystä (kuin vuonna 2015). Romutusmäärät ovat muutoinkin nousseet paljon viime vuodesta. Meillä on ollut välillä ruuhkaa eri pisteissä, hän arvioi.
Hallituksen budjettiesityksessä ei ole varattu määrärahaa uudelle romutuspalkkiokaudelle.
– Jää poliittisen päätöksenteon ja tahdon varaan, mikä tämän tulevaisuus on. Meillä toimeenpanevana viranomaisena on prosessit olemassa. Siinä mielessä valmiutta on tehdä sama uudestaan, sanoo yksikönpäällikkö Tuovi Valtonen Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista.
Romutettavaksi ihan kaikkea
Valtosen mukaan Trafilla ei ole vielä tarkkoja tietoja siitä, minkälaisia autoja on viety romutettavaksi palkkion ansiosta. Tarkka analyysi valmistuu syksyn aikana.
– Romutettavaksi tulee ihan kaikkea. Romutuspalkkio ei siihen vaikuta, Silvennoinen kertoo.