Valtion romutuspalkkio on kiihdyttänyt sekä uusien vähäpäästöisten autojen myyntiä että vanhempien kulkupelien paalaamista, mutta Ylen haastatteleman turkulaisen purkamon toimitusjohtaja pitää nykytilannetta jokseenkin nurinkurisena.
Pääkuvan videoPorsche-kuskin vaarallinen ohitus oli koitua Petrin kohtaloksi |
Turkulaisen Autopurkaamo Oili Jalosen toimitusjohtaja Veli-Matti Jalonen kertoo Ylelle, että heidän romuttamiensa autojen määrä on noussut tuhannesta autosta noin puoleentoista tuhanteen autoon vuodessa. Kasvu selittyy valtion maksamalla romutuspalkkiolla, jonka saa romuttaessaan yli 10-vuotiaan auton ja ostaessaan uuden vähäpäästöisen auton.
Jalonen kuitenkin toivoisi romutuspalkkiomalliin uudistuksia, sillä hänen mukaansa ihmiset tuovat paalattavaksi turhankin hyväkuntoisia autoja. Niissä on katalysaattorit, turvatyynyt ja Jalosen mukaan alhainen kulutuskin. Hän toivoo, että romutuspalkkion voisi saada myös vähäpäästöiseen ja turvallisempaan käytettyyn autoon.
– Itse ajan huonommalla autolla kuin ne, jotka puran, Jalonen kertoo Ylelle.
– Sillä kansanosalla, joka ajaa kaikkein huonoimmilla autoilla, ei ole varaa uuteen autoon, hän jatkaa.
Romutuspalkkioon tälle vuodelle varatusta kahdeksasta miljoonasta eurosta on käytetty jo yli 5,5 miljoonaa euroa. Kampanja jatkuu elokuun viimeiseen päivään saakka, mikäli siihen varattua rahaa on vielä silloin jäljellä.
1 500 euron romutuspalkkioon on oikeutettu, mikäli paalauttaa yli 10 vuotta vanhan liikennekäytössä olevan auton ja hankkii tilalle uuden auton, jonka hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan 110 grammaa kilometrillä. Uusille ladattaville hybrideille, täyssähköautoille tai niille autoille, joiden käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain maa- tai biokaasu, ei aseteta päästörajaa, ja romutuspalkkio myönnetään 2 500 euron suuruisena. |