Moottori-lehden julkaisemassa sähköautojen suuressa talvitestissä verrattiin, miten pitkälle uusimmilla malleilla pääsee pohjoismaisessa talvessa pakkaskelillä. Osa autoista jäi ilmoitetusta lukemasta todella kauas, mutta positiivisiakin yllätyksiä mahtui joukkoon.
Norjan autoliitto NAF on aloittanut maailman suurimmaksi kutsutun sähköautojen testausohjelman. Sen suomalainen sisarjärjestö Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina, ja testin tulokset julkaistaan sen kustantamassa Moottori-lehdessä.
Moottori kertoo tiedotteessaan, että koska yhteistyötä on tehty nimenomaan norjalaisten kanssa, on tietoa tarjolla myös sellaisista autoista, joita meidän markkinoillemme vielä odotellaan.
Sähköautojen luvatussa maassa on kuitenkin päästy käsiksi jo muun muassa BMW i4:ään ja Mercedes-Benz EQB:hen sekä suomalaisille tuntemattomiin kiinalaisautoihin BYD Tangiin, NIO ES8:aan, ja Xpeng P7:ään.
Lue myös: Näin paljon vähemmän maksaa 100 kilometriä sähköllä kuin bensalla – "Nopea sähköistyminen on köyhän paras kaveri"
Toimintamatkat puntarissa – näin testattiin
Sähköautojen toimintamatkoja selvittävä testi koostui kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä, joilla nopeudet asettuivat välille 60–110 km/h. Testiin lähdettiin täyteen ladatulla akulla, ja autoilla ajettiin nopeusrajoituksen mukaisesti, kunnes ajoakusta loppui virta.
Testissä ei valittu voittajaa ainoastaan pisimmän mahdollisen toimintamatkan perusteella, vaan huomiota kiinnitettiin siihen, miten annetut lupaukset täyttyvät.
– Kun saavutettuja toimintamatkoja verrataan ilmoitettuihin WLTP-normin mukaisiin arvoihin, käy ilmi, että autojen välillä on todella suuria eroja, testin suomenkielisestä toteutuksesta vastaava Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo tiedotteessa.
Jaettu voitto
Testin parhaiden autojen toimintamatka jäi runsaan 10 prosentin päähän WLTP-arvosta, mutta häntäpäässä ero ilmoitettuun venähti yli 30 prosenttiin.
Kiinalaisen BYD Tangin poikkeama oli testin pienin. Auto kulki 356 kilometriä, ja eroa luvattuun 400 kilometriin tuli vain 11 prosenttia. Aivan kannoilla oli Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jäi WLTP-arvostaan 11,05 prosenttia.
Moottori huomauttaa, että Teslalla ajettiin viimeiset 100 kilometriä ylämäkeen ja alhaisemmassa lämpötilassa verrattuna olosuhteisiin, joita vastaan BYD Tang kamppaili oman toimintamatkansa lopussa. Tulokset ovat niin lähellä toisiaan, että voitto voidaan Moottorin mukaan jakaa molemmille.
Lue myös: 50 000 euron sähköautolla ei päässyt kesäkelissä Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta – nyt testi uusittiin olennaisella muutoksella
Mitä Skodalle kävi?
Kauimmaksi luvatusta jäi Skoda Enyaq 80 iV (poikkeama 31,83 %), jolla päästiin vain 347 kilometriä, vaikka ilmoitettu WLTP-lukema on 509 kilometriä. Sen sijaan saman auton 4x4-painoksen ppikkeama oli vain viitisentoista prosenttia, mikä taas oli moneen muuhun autoon verrattuna hyvä tulos ja hyvin lähellä esimerkiksi Tesla Model 3:n suoritusta.
Moottori kertoo artikkelissaan, että takavetoisen Enyaqin heikko tulos oli yllätys, mutta uusintatestikään ei tuonut asiaan parannusta. Se sanoo syyn olevan sillä selvityksessä.
Moottori muistuttaa, että automalleilla voi olla hyvin erilaisia WLTP-arvoja varustetasosta ja rengaskoosta riippuen.
– Yleisesti ottaen autonostajien taipumus valita suuria rengaskokoja johtaa monesti kulutuksen kasvuun ja toimintamatkan lyhenemiseen.
Testisarjassa mukana olevat sähköautot
Audi Q4 40 e-tron | Opel Mokka-e 136 aut. |
Audi Q4 50 e-tron Quattro | Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut. |
Audi e-tron GT 60 Quattro | Polestar 2 Long Range Single Motor |
BMW i4 M50 Supercharged | Polestar 2 Long Range Dual Motor |
BMW iX xDrive40 Fully Charged | Porsche Taycan 4 Cross Turismo |
BMW iX xDrive50 | Skoda Enyaq 80 iV |
BYD Tang | Skoda Enyaq 80x 4x4 iV |
Cupra Born 150 kW 58 kWh | Tesla Model 3 Standard Range |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh | Tesla Model 3 Long Range Dual Motor |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD | Tesla Model Y Long Range Dual Motor |
Kia EV6 RWD 77 kWh | Volkswagen ID.3 Pro S 150 kW |
Kia EV6 AWD 77 kWh | Volkswagen ID.4 Pro Performance 150 kW |
Mercedes-Benz EQA 250 | Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD |
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic | Volvo C40 Recharge Twin |
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic | Xpeng P7 High Performance |
Nio ES8 |
Testisarjan ensimmäinen osa on julkaistu keskiviikkona 23. helmikuuta 2022 ilmestyneessä Moottorin numerossa 3/2022. Katso kaikki tulokset Moottorin sivuilta.
Lue myös: Samalla sähköautolla hurja hintaero Suomessa ja Norjassa – keskihintaisen auton ostaja jää meillä ilman hankintatukea
Lähde: Moottori