Mistä löytyy seuraavat kimiräikköset ja valtteribottakset? Suomalaisten lahjakkuuksien tielle mahtuu vaikeita ja vaarallisiakin karikoita – "Moni ajattelee, että otetaankin oikotie"

Moottoriurheilun sinivalkoiset menestyslajit ralli ja F1 ovat keskenään hyvin erilaisessa tilanteessa. Rallista voi hyvällä syyllä odottaa suomalaismenestystä vielä yli 10 vuoden päästäkin, mutta F1:ssä kaikki on toisin.

Suomea edustaa rallin MM-sarjassa harvinaisen, jopa poikkeuksellisen nuori kuljettajakolmikko. Esapekka Lapilla on ikää 29 vuotta, hänen M-Sport-tallikaverillaan Teemu Sunisella 26. Toyota-sensaatio Kalle Rovanperä on vasta 19-vuotias.

F1:n puolella Kimi Räikkönen, 40, on ollut jo vuosikaudet sarjan vanhin kuljettaja, ja viime kesänä 30-vuotisjuhliaan viettänyt Valtteri Bottaskin on 20 kuljettajan joukossa seitsemänneksi vanhin. Moottoriurheilupiireihin on hiipinyt pelko siitä, mitä heidän jälkeensä tapahtuu.

Mistä löytyy seuraava suomalainen F1-kuljettaja?

– Se, että meillä on paljon karting-harrastajia, jotka pärjää Euroopassa ja ulkomailla, on ainoa reitti. Sitten on ne seuraavat askeleet, kun mennään formuloihin. Se on toinen tarina, mutta kartingista se kaikki lähtee, AKK:ssa kartingin ja rata-autoilun lajipäällikkönä toimiva Henri Karjalainen sanoi keskiviikkona C Moren Urheilusuora-ohjelmassa.

Autourheilussa – miksei urheilussa yleisemminkin – on kyse myös paljon muusta kuin lahjakkuudesta. Mitä kovempiin sarjoihin mennään, sitä enemmän tarvitaan esimerkiksi rahaa.

– Vuosibudjetissa saatetaan puhua sadoista tuhansista, jopa miljoonasta eurosta. Me lajiliittona emme ole siihen kykeneväisiä, vaan se, millä tuemme, on valmennuspuoli. Kun mennään formuloihin, siinä tarvitaan kummisetiä. Nämä meidän entiset F1-kuljettajat ovat ovenavaajia, managereita ja suosittelijoita. Toivotaan, että Valtteri, Kimi, (Mika) Häkkinen ja (Mika) Salokin ovat siinä vaiheessa avaamassa ovia, koska silloin tulee yleensä seinä vastaan.

Myös Bottas tunnistaa ongelman.

– Se (ykkösiin nouseminen) vaatii paljon uskoa ja tukea omalta perheeltä mutta myös muualta. Se ei ole helppo tie, mutta se ei todellakaan ole mahdoton tie. Mulla ei ole mitään epäilystä siitä, etteikö meillä Suomessa olisi taitojen puolesta materiaalia, mutta siihen tarvitsee apua, että saa oikean tuen taakse ja miten uraa lähdetään suunnittelemaan. Itsellä on tällä hetkellä omia kiireitä ja omat tavoitteetkin on vielä saavuttamatta, niin sillä tavalla on vaikea auttaa ketään 24/7, Bottas sanoi Urheilusuorassa.

Rahoituksen lisäksi toinen ongelma liittyy siihen, miten tehdä oikeita valintoja oikeaan aikaan. Esimerkiksi F1-talleilla on nykyään omat junioriohjelmansa, joihin houkutellaan yhä nuorempia kuljettajia ympäri maailman. Kun kutsu käy, siihen on vaikea vastata kieltävästi – vaikka se saattaisikin olla joskus paras vaihtoehto.

– Se on mennyt valitettavasti siihen suuntaan, että koko ajan kiinnitetään nuorempia ja nuorempia. Silloin tullaan siihen, että pitää tehdä ratkaisu, onko kuljettaja 15-vuotiaana tarpeeksi kypsä formuloihin vai pitäisikö saavuttaa vielä kartingissa se tietty taso. Moni ajattelee, että jos ei ole vielä pärjännyt kartingissa, otetaankin oikotie: mennään suoraan formuloihin ja toivotaan, että siellä pärjätään. Ei se aina niinkään mene, Karjalainen muistuttaa.

Karjalainen painottaa myös sitä, että aina ei ole viisainta lähteä mahdollisimman nopeasti maailmalle. Suomessakin ajetaan formuloita, vuonna 2020 Formula Open -sarjaa, jossa saa kilpailla useiden eri luokkien kalustolla.

– Joissakin tilanteissa voisi tehdä niin, että kun kartingista mennään formuloihin, ajaisi Suomessa sen yhden vuoden – vaikka paljon testiä tai koko SM-sarjan läpi. Kun vasta sen jälkeen iskisi ulkomaille, olisi jo yhden vuoden kokemus. Ja vaikka olisi ajanut Suomessa tuhottomasti kilometrejä, ulkomaalaisten silmissä olisi edelleen tulokaskuski. Pitäisi mennä valmiimpana ulkomaille ja menestyä heti siellä.

C Moren Urheilusuora maanantaista perjantaihin klo 19.30.

Lue myös:

    Uusimmat