Kalle Rovanperä saa tehdä rallin MM-sarjan tehdaskuljettajana unelmiensa työtä, mutta hänenkin historiastaan löytyy lyhyt jakso, kun ajaminen ei oikein maistunut.
– Kyllä se varmasti aika hiljaista olisi, hetken ainakin. Ei olisi hirveästi tekemistä. Ei minulla ole mitään hajua, mitä tekisin, jos en olisi rallikuski. Ehkä niitä muita intohimoja pitäisi löytää.
Rovanperän pohdinta elämästä ilman autoja ja rallin ajamista kuvaa hyvin sitä, miten tärkeitä nämä asiat hänelle ovat.
Rovanperää on pidetty rattimiehenä valtaosa hänen vielä lyhyestä elämästään. Vuosikymmenen alussa Youtubessa alkoi kiertää video, jossa 8-vuotias pikkupoika veivaa sinistä Toyota Startletia kuin aikamies.
LUE MYÖS: Ruotsin MM-ralli ajetaan vaikeissa olosuhteissa, FIA-pomo Timo Rautiainen kertoo päätöksen taustat – ilmassa yhä epävarmuutta: "Riippuu täysin kelistä"
Nyt Rovanperän automerkki on taas Toyota, mutta väliin mahtuu hämmästyttävän paljon kaikenlaista, kun ottaa huomioon, että kyseessä on vielä tänäkin päivänä vasta 19-vuotias nuorimies.
– Jossain vaiheessa – en nyt muista milloin, iskä muistaa varmaan paremmin – mutta siinä taisi olla melkein vuoden jakso, etten ajanut ollenkaan kilpa-autolla. Silloin tuli tehtyä kaikkia nuorten juttuja, Rovanperä muistelee MTV Urheilulle.
– Sitten yhtäkkiä ajohommat alkoi taas kiinnostaa. En tiedä, mitä siinä tapahtui. En oikein edes muista. Olin varmaan vaan jossain vaiheessa taas sanonut, että mennään ajamaan. Sen jälkeen onkin ajettu koko ajan.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Rovanperä on itse asiassa ajanut niin paljon, että iästään huolimatta hänellä on huima määrä kokemusta erilaisista autoista ja kilpailuista.
Rallimaailman huipulta, kivikovasta WRC-luokasta kannukset on vielä ansaitsematta, mutta kun ikkunassa lukee K. Rovanperä, ulkopuolelta tulevat odotukset ja paineet ovat huipussaan jo nyt.
– Kyllä niihin (paineisiin) on aina joutunut jotenkin suhtautumaan, kun niitä kerta on. Olen yrittänyt suhtautua lähinnä niin, että ne ovat olemassa, mutta en voi itse niille mitään. En voi muuta kuin suoriutua mahdollisimman hyvin. Se on ainoa asia, mitä pystyn ihmisille antamaan: mahdollisimman hyvän suorituksen itsestäni. Se on se, mitä itsekin vaadin itseltäni, Rovanperä sanoo.
– En ole ikinä ottanut niistä stressiä. Enemmän sitä painetta tulee tulostavoitteiden puolesta, itseltä ja tiimiltä. Aina kun onnistuu, onhan se hienoa, että ne odotukset ovat siellä. Kun niihin pystyy vastaamaan, sehän on hyvä.
Elämä rallitähtenä saattaa näyttää ulospäin hohdokkaalta ja helpolta, mutta Rovanperäkin tietää, ettei se todella ole sitä. Kun kausi kestää tammikuusta lähes joulukuuhun, vapaa-aika on väistämättä kortilla ja matkapäiviä kertyy helposti kolminumeroinen määrä.
Kaikesta tästä huolimatta Rovanperä osaa olla kiitollinen. Hän tekee tällä hetkellä juuri sitä, mistä jo 8-vuotiaana Toyota Starletin ratissa haaveili.
– Paljoa vapaa-aikaa kotona ei jää. Perheen ja ystävien kanssa jää paljosta paitsi, jos ei ole paikalla Suomessa. Mutta kyllä se paljon antaakin, kun kiertää maapalloa ja näkee asioita, mitä muut ei näe.