Varsinais-Suomesta ei välttämättä löydy riittävästi osaavaa työvoimaa Valmet Automotiven tarpeeseen. Näin arvioi neuvotteleva virkamies Mika Tuomaala työ- ja elinkeinoministeriöstä.
1:57
Hänen mukaansa esimerkiksi hitsaajat alkavat olla Varsinais-Suomessa hakusessa sen vuoksi, että he ovat jo työllistyneet alueen laivanrakennusurakoihin.
– Suomessa on alueita, joissa tämän sortin ammatit alkavat olla jo pula-ammatteja, ja Varsinais-Suomi on yksi niistä.
Sen sijaan Satakunnasta ja Pohjanmaalta voisi löytyä hitsaajia Uudenkaupungin autotehtaalle, sillä näillä alueilla heistä on jopa ylitarjontaa.
– Uskoisin, että ihmiset ovat halukkaita menemään autotehtaalle vähän kauempaakin, jos vain pääsevät, Tuomaala sanoo.
Valmet Automotive kertoi aloittavansa historiansa suurimmat rekrytoinnit. Yhtiö palkkaa Uudenkaupungin tehtaalle yli tuhat autonrakentajaa ja toimihenkilöä Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin valmistamiseen. Ensimmäisessä vaiheessa palkataan 250 uutta työntekijää.
Tuomaala arvioi, että työntekijöitä odottanee jonkinlainen alakohtainen koulutus eri tehtäviin autotehtaalla. Hän ei kuitenkaan osaa vielä arvioida, minkä verran koulutusta tarvitaan.
Tuomaalan mukaan autonvalmistusalan houkuttavuus on kasvanut Suomessa viime vuosina notkahduksen jälkeen.
– Kun mennään vuosituhannen vaihteeseen, silloinhan alalla oli kovasti imua. Sitten tilanne muuttui niin, että alalla oli selkeää ylitarjontaa ja työttömyyttä oli paljon. Mutta nyt viime aikoina on ollut havaittavissa, että ala alkaa vetää ja paikkoja on tulossa, hän sanoo.
– Silti työllisyysnäkymät ovat aluekohtaisia, ja joiltain osin Suomea työttömyys alalla jatkuu, hän lisää.