Mitä DoorDash näki Woltissa? Perustaja listasi kolme syytä suomalaisyrityksen ostolle: "Uskomaton bisnes"

Yhdysvaltalaisen ruoantilauspalvelu DoorDashin toimitusjohtaja kertoi, miksi se päätyi solmimaan suomalaisyritys Woltin ostamisesta massiiviseen 7 miljardin euron hintaan.

Suomalainen ruokalähettiyritys Wolt on vaihtamassa omistajaa noin 7 miljardin euron hintaan. 

Ostaja, yhdysvaltalainen DoorDash, sekä suomalaisyritys pitivät aiheen tiimoilta etäyhteyksin järjestetyn tiedotustilaisuuden, jossa yrityksen kärkimiehet kertoivat eilen julkistetun kaupan taustoista ja vastailivat toimittajien kysymyksiin.

Suomalaisyrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Mikko ”Miki” Kuusella oli hymyssä pitelemistä. Eikä syyttä.

Wolt Enterprises Oy merkittiin Suomen kaupparekisteriin vuonna 2014, ja sen jälkeen kyyti on ollut hurjaa. Yritys on viime vuosina kasvattanut liikevaihtoaan kymmenillä miljoonilla euroilla. Viime vuonna liikevaihtoa oli reilut 164 miljoonaa euroa. Yritys toimii Suomen lisäksi parissakymmenessä maassa, lähinnä Euroopan alueella, mutta myös esimerkiksi Israelissa ja Japanissa.

Nyt yritys on siirtymässä osaksi amerikkalaista pörssiyhtiö DoorDashia, jonka markkina-arvo on yli 50 miljardia euroa. DoorDash on samalla alalla, eli ruoan tilaus- ja kuljetusbisneksessä Woltin kanssa, mutta on tähän saakka toiminut lähinnä Pohjois-Amerikassa. Yhdysvalloissa yritys on alansa markkinajohtaja.

"Uskomaton tiimi"

DoorDashin perustaja ja toimitusjohtaja Tony Xu kertoi tiedotustilaisuudessa, että yrityskaupan takana on kolme selkeää syytä.

– Ensinnäkin Woltilla on uskomaton tiimi, Xu aloitti puheenvuoronsa.

Xun mukaan DoorDashin ja Woltin kehittäjät jakavat yhteisiä arvoja sekä ajatuksia siitä, miten yritystä tulisi pyörittää. Hänen mukaansa molemmissa yrityksissä kehitetään parasta mahdollista tuotetta ja pyritään kustannustehokkaaseen kasvuun.

Osakkeilla maksettavan yrityskaupan myötä Woltin omistajista tulee myös DoorDashin omistajia. Näin osaamista saadaan siirrettyä yrityksestä toiseen.

"Uskomaton bisnes"

Toiseksi syyksi Xu mainitsi Woltin talousluvut. Yhdysvaltalainen toimitusjohtaja kuvaili suomalaisfirmaa ”uskomattomaksi bisnekseksi” ja kehui yrityksen asiakaspitoa ja sitä, miten hyvin Woltin tuote, eli mobiilisovelluspohjainen ruoantoimituspalvelu skaalautuu.

Kolmantena Xu mainitsi vielä eriksene Woltin varsinaisen tuotteen, eli ruoan tilaus- ja toimitusalustan, sovelluksen, joka hänen mukaansa antaa DoorDashille työkaluja laajentumiseen.

 Xun silmissä Woltin etuja on ollut esimerkiksi, että se on pyrkinyt uusiin maihin mennessään tarjoamaan asiakaspalvelua kohdemaan kielellä ja sopeutumaan kyseisen maan lainsäädäntöön ja toimintatapoihin.

Xu puhui myös muissa yhteyksissä useampaan kertaan kasvusta ja laajentumisesta. Yrityskaupalla haetaan siis mitä ilmeisimmin markkina-asemaa Pohjois-Amerikan ulkopuolelta.

– DoorDash haluaa olla ykkönen ruokasovellusten joukossa, Xu summasi ajatuksiaan.

"Business as usual"

Yrityskaupan odotetaan konkretisoituvan ensi vuoden puolella, ja sitä ennen yrityksissä jatketaan toimitusjohtajien mukaan työtä kuten tähänkin saakka.

Woltin toimistujohtaja Kuusi jopa lainasi buddhalaisuuteen liitettyä sanontaa: ennen valaistumista pilko puita ja kanna vettä, valaistumisen jälkeen pilko puita ja kanna vettä – ja vakuutteli, ettei vielä mikään muutu asiakkaidenkaan kannalta.

– Business as usual, hän totesi.

Vaatimattomien sanojen kanssa riiteli miehen kasvoilla alituiseen läikähdellyt hymy, joka paljasti, ettei tänään ole silti ehkä kuitenkaan aivan tavallinen päivä.

Lue myös:

    Uusimmat