Suomalaisyritys Woltin ostoaikeista myöhään eilen illalla tiedottanut yhdysvaltalaisfirma DoorDash sai alkunsa neljän opiskelukaverin ideasta. Yksi perustajista avasi yrityksen syntytarinaa Twitterissä julkaisemassaan pitkässä tviittiketjussa noin vuosi sitten.
Monen start up -maailmassa alkunsa saaneen yrityksen julkisuuskuvaan kuuluu lähes sankarillinen syntytarina. Vaatimattomia lähtökohtia, järjetöntä raatamista ja jos ei aivan verta, niin vähintään hikeä ja kyyneliä. Niin myös DoorDashin.
Tätä nykyä yli 50 miljardin euron arvoiseksi arvostettu yhdysvaltalaisyritys kertoi eilen ostavansa suomalaisen ruokalähettifirma Woltin massiiviseen 7 miljardin euron kauppahintaan. Jos yrityksen yhteen perustajaan, Evan Mooreen on uskominen, kauas on tultu yrityksen alkuajoista.
- Jutun alussa olevalla videolla Woltin toimitusjohtaja Miki Kuusi kertoo, miltä jättikauppa tuntui.
Moore julkaisi viime vuoden lopulla Twitterissä pitkän ketjun viestejä, joissa hän avasi yrityksen syntytarinaa omasta näkökulmastaan. Hänen mukaansa yrityksen ensivaiheet eivät lupailleet paljoa.
– Sitä kuulee ihmisten sanovan, että tiimi oli oletettavasti huippu tai oli vankka luotto visioon, mutta emme me olleet erityisiä, eikä siinä ollut kenenkään mielestä aluksi järkeä, Moore kirjoitti.
Lue myös: Mitä DoorDash näki Woltissa? Perustaja listasi kolme syytä suomalaisyrityksen ostolle: "Uskomaton bisnes"
Heureka-hetki macaron-kaupassa
Moore oli yksi neljästä DoorDashin alkuperäisistä perustajista. Hän jätti yrityksen kesällä 2014, noin puolitoista vuotta perustamisen jälkeen. Hän on tätä nykyä sijoitusyhtiö Khosla Venturesin osakas.
DoorDashin alkuaikoina hän opiskeli Yhdysvaltain Kalifornian Palo Altossa, Stanfordin yliopistossa, kuten muut perustajat, Tony Xu, Andy Fang ja Stanley Tang.
Twitter-ketjussaan Moore kertoo, että hän oli opiskeluaikoina pallotellut yritysideoita nykyisen toimitusjohtaja Tony Xun kanssa, mutta ne eivät olleet ottaneet tuulta alleen. Toisena opiskeluvuonna kaksikko oli kuitenkin päättänyt, että he haluaisivat luoda jotain yhdessä.
Mukaan kutsuttiin Tang, jonka kautta remmiin liittyi Fang.
Mooren mukaan varsinaista yritysideaa ei ensin ollut. Nelikko halusi vain ryhtyä johonkin, josta voisi olla ylpeä. Toiveissa oli, että tuleva yritys palvelisi pienyrityksiä.
Tulevat yrittäjät kiertelivät paikallisia yrityksiä ja tekivät tiedustelua. He halusivat tietää, mitä asiakkaat olisivat vailla.
Vastaus löydettiin eräästä pienestä macaron-leivoksia myyvästä kaupasta. Vahingossa, tai niin Moore ainakin asian esittää.
– Olimme lopettelemassa haastattelua, kun kuulimme myymälävastaavan kieltäytyvän toimitettavasta tilauksesta. Jos jossain koettiin heureka-hetki, niin tämä oli se, Moore muisteli vuonna 2020.
Lue myös: Miksi Wolt on 7 miljardin arvoinen? Analyytikko listaa kolme merkittävintä tekijää historiallisen kauppahinnan takana
Ensiaskeleet
Yrittäjät huomasivat, että tarpeen mukaan tarjottavalle kuljetuspalvelulle oli kysyntää. Pian he panivat merkille myös, etteivät ravintolat olleet kovin innokkaita tekemään kotiinkuljetuksia.
– Useimmat eivät tehneet kotiinkuljetuksia, ja ne muutamat jotka tekivät, VIHASIVAT sitä, Moore kirjoitti.
– Ravintolan ei ollut mitään järkeä ottaa työntekijöitä kuljetuksia varten, kun yhtenä päivänä tilauksia saattoi tulla 5 ja toisena 20 – työntekijäpooli olisi ollut selvästi parempi ratkaisu.
Niinpä ajatus kuljetuspalvelusta syntyi.
– Yritykset syöttäisivät tilauksia meille ja me toimittaisimme niitä, Moore kertasi.
Mooren mukaan aluksi oli hankaluuksia saada ravintoloita mukaan. Yrittäjät aloittivatkin omatoimisesti kokeilun, jossa se tarjosivat ihmisille mahdollisuuden tilata ruokaa puhelimitse suoraan kotiovelle. Palvelulla oli yksinkertaiset nettisivut ja se oli auki lähinnä illallisaikaan.
Pian kysyntä ylitti tarjonnan, ja rytinällä.
– Meillä oli pian vaikeuksia pysyä mukana. Muistan useampaan kertaan juosseeni ulos luokkatilasta vain vastatakseni puheluun. Aloimme palkata muita avuksi toimituksiin Craigslistin ja mainoslehtisten avulla sekä tilaamalla pitsaa ja ottamalla kuskin töihin siltä seisomalta, Moore kirjoitti.
Kysyntä "läpsi naamaan"
Tätä hartiavoimin pyörinyttä liiketoimintaa ei Mooren mukaan ollut mahdollista todellisuudessa laajentaa, mutta se antoi hänen mukaansa arvokkaita oppitunteja siitä, mikä toimii ja mikä ei.
Ravintolatkin huomasivat ja alkoivat kiinnostua. Mooren mukaan kysyntä ”läpsi naamaan”.
Miehet päättivät panna ison vaihteen silmään, muuttivat yhteen, ja omistivat kaiken aikansa firmalle.
– Tällaista firmaa ei rakenneta ilman uhrauksia. Voin vain kuvitella, millaista on ollut tehdä tätä kuuden vuoden ajan, Moore kirjoitti viitaten omaan irtisanoutumiseensa.
Mooren mukaan yrityksessä suhtauduttiin kasvuun maanisesti. Alkuvaiheessa tilauksia haluttiin jopa 10 prosenttia lisää joka viikko.
Vauhtia yrityshautomosta
Vauhtia haettiin myös legendaarisen yrityshautomo Y Combinatorin kautta. Firma valitsee lupaavia yrityksiä ja antaa niille rahoitusta, neuvoja ja kontakteja osakkeita vastaan. Ohjelmaan on vuosien saatossa osallistunut suuri määrä massiiviseksi kasvaneita yrityksiä, kuten Airbnb, Dropbox, Twitch ja Reddit.
Y Combinatorista Moore muista päällimmäisenä Gmailin luoneen Paul Buchheitin neuvon. Mieheltä oli kysytty, mitä DoorDashin tulisi tehdä, jotta se kasvaisi. Kysymyksen ohessa esitettiin 20 kohdan lista mahdollisista toimista.
Buchheit käski tehdä kaiken.
Ja niin tehtiin. Moore kertoo, että töitä tehtiin armotta. Yhdessä vaiheessa 15 ihmistä työskenteli kahden makuuhuoneen kokoisesta asunnosta käsin. Asunnossa vietettiin joka ikinen valveilla vietetty tunti. Jotkut jopa nukkuivat siellä.
Moore muistelee hetkeä, kun yksi yrityksen ensimmäisistä kokopäiväisistä työntekijöistä saapui töihin ensimmäisenä päivänään.
– Tony nukkui asunnon lattialla. Yritin nopeasti tyhjentää ja piilottaa ilmapatjan, kun hän harhautti työntekijää. Halusimme vaikuttaa oikealta yritykseltä. Olen varma, että emme vaikuttaneet.
Alan markkinajohtaja Yhdysvalloissa
DoorDash listautui pörssiin viime vuoden lopulla. Yritys on markkina-arvoltaan yli 50 miljardin euron arvoinen. Suomalaisen Woltin tavoin yritys on tehnyt viime vuodet tappiota. Tiistaina yritys kertoi lähes 90 miljoonan euron tappioista edeltävänä vuonna. Viime vuonna luku oli lähes 40 miljoonaa euroa.
Tämä selittyy osaltaan aggressiivisella kasvulla.
DoorDash on Woltin tavoin ruokalähettipalveluita tarjoava yritys. Yhdysvalloissa yritys on alan markkinajohtaja. Wolt-kaupalla yritys hakee kasvua ja laajentumista muualle maailmaan.