Poliisin taannoinen pizzakampanja toi kymmenittäin yhteydenottoja kansalaisilta, kertoo poliisitarkastaja Tarmo Lamminaho Poliisihallituksesta. Useat niistä johtivat lisäselvityksiin.
– Meillä ei kuitenkaan ole seurattu sitä, ovatko selvitykset johtaneet rikosilmoituksiin, Lamminaho kertoo.
Hän tarkentaa, että veroviranomaiset eivät välttämättä tee väärinkäytöstapauksista rikosilmoitusta. Heillä on muitakin keinoja, esimerkiksi veronkorotus.
Kehotus ottaa poliisiin yhteyttä, jos pizza on epäilyttävän halpa, herätti huomiota viime syksynä. Lamminahon mukaan kampanjan tarkoitus ei ollut tehdä suomalaisista ilmiantajia.
– Tavoitteena oli herättää kansalaiset huomaamaan harmaan talouden ongelmia.
Kampanjaan kuului myös se, että ostotapahtumasta pitää saada kuitti.
Pizzakampanjan tuloksista kertoi ensimmäisenä Yle.